Weekendy z dziećmi w Warszawie

NASZE WARSZAWSKIE WEEKENDY

Weekendowa wyprawa do Warszawy+

Stolica stanowi częsty cel naszych wycieczek, z racji niedużej odległości od Skierniewic (ok. 70 km) i dobrego dojazdu samochodem lub pociągiem.

Pałac Kultury i Nauki

Ten ostatni środek transportu zawozi nas bezpośrednio pod Pałac Kultury i Nauki i od tego centralnie położonego miejsca zaczniemy naszą prezentację stolicy smile. Właśnie w tych dwóch dziedzinach - kultury i nauki - ma ona do zaoferowania multum atrakcji, zwłaszcza dla młodych odbiorców: teatry, kina, muzea, wystawy, festiwale, targi, centra nauki i sztuki. Nie brakuje też atrakcji o charakterze rekreacyjnym, rozrywkowym, kulinarnym. Przykłady można by mnożyć, a co ważniejsze - niezależnie od pogody czy pory roku - można tu zawsze ciekawie spędzić czas. Nawet w dzielnicy biurowej:

Wola - dzielnica Warszawy
Wśród biurowców Woli smile

Warto śledzić portale internetowe, informujące o wydarzeniach z powyższych dziedzin, zwłaszcza gdy są w ofercie bezpłatnie lub za symboliczną złotówkę (np. w czasie ferii udało nam się raz upolować takie promocyjne bilety w jednym ze stołecznych teatrów na spektakl z „wyższej” półki!). Każda placówka ma oczywiście też własny fanpage, który jest niezastąpionym źródłem informacji o wydarzeniach.

Na przestrzeni ostatnich 18 miesięcy mieliśmy okazję odwiedzić Pałac Kultury i Nauki, Centrum Pieniądza NBP, Muzeum dla Dzieci w Państwowym Muzeum Etnograficznym, Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, Dom Spotkań z Historią, Centrum Nauki Kopernik z Planetarium i pobliski ogród na dachu Biblioteki Uniwersyteckiej oraz tradycyjnie Starówkę.

Rodzinom z dziećmi polecamy bardzo Teatr Małego Widza i jego sensoryczny labirynt muzyczny (powraca do repertuaru co kilka miesięcy).

Jeżeli chodzi o samo zwiedzanie miasta, tzw. spacer z historią w tle i poznawanie walorów przyrodniczych lub detali architektonicznych, to naszym najnowszym odkryciem jest TRInO, czyli Turystyczno-Rekreacyjne Imprezy na Orientację.

Dzięki tej „zabawie” poznajemy również życiorysy i twórczość znanych osób. Na karcie z planem zaznaczonego obszaru naniesione są punkty kontrolne, a do każdego z nich przygotowane pytanie lub zagadka „wizualna”. Przewidując wizytę w jakiejś części Warszawy i dysponując czasem wolnym drukujemy „na zaś” kartę z trasą, podążamy od jednego punktu kontrolnego do kolejnego, a rozwiązania przesyłamy do organizatora i walczymy o odznakę smile

Do tej pory skorzystaliśmy z następujących tras (dostosowanych do możliwości małych odbiorców w wieku 9, 7 i 4 lat): „Staromiejskie semafory”, „Kamienne głowy PeKiNu”, „Warszawskim Szlakiem Chopina”, „Ścieżka Ryszarda Kapuścińskiego” (Pole Mokotowskie) oraz „Fosą wokół murów Cytadeli” (Żoliborz).

Często trasa TRInO jest świetnym uzupełnieniem wizyty w znanym obiekcie, ale o tym za chwilę, jako że mieliśmy zacząć od Pałacu Kultury i Nauki smile

Wizyta z dziećmi w Pałacu Kultury podczas weekendowej wyprawy
Eleganckie wnętrza Sali Rudniewa

Wystawy naukowe w stolicy
Wystawa Body Worlds

Pałac Kultury i Nauki, jak wiadomo, z zewnątrz nie zachwyca, wzbudza kontrowersyjne uczucia, a wielu zagłosowałoby za jego zburzeniem.

Wystarczy jednak prześledzić listę instytucji, które mają tu swą siedzibę (teatry, kina, kluby, wyższe uczelnie, instytucje naukowe), by zrozumieć, że pełni jednak ważną i potrzebną funkcję, a przy tym jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych budynków w Polsce.

Zajrzeliśmy tu zaledwie 3 razy w życiu, a jednak o każdej z tych wizyt dzieci opowiadają rozemocjonowanymi głosami do dziś:

– mama z córkami wspominają uroczą wizytę w Muzeum domków dla lalek, podczas gdy tata z synem z zapartym tchem obserwowali eksponaty słynnej wystawy „Body Worlds”;

- wszystkim nam na długo pozostanie w pamięci „nowoczesna” adaptacja legendy o Bazyliszku z serii Warszawskie Opowieści, zaprezentowana w pięknej Sali Rudniewa, jednym z wielu pomieszczeń Pałacu zachwycających elegancją i przepychem;

– hitem, który zwłaszcza dzieci chciałyby powtarzać za każdym razem gdy spojrzą na PeKiN był wjazd windą na taras widokowy czyli piętro XXX!

Socrealistyczna rzeźba obok Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie
Socrealistyczne rzeźby PeKiNu

Mniej entuzjazmu wzbudziło „dreptanie” wokół Pałacu (trafiliśmy na złą pogodę) i choć mieliśmy do przejścia zaledwie kilometr, to częste postoje wydłużyły znacząco w czasie ten z pozoru krótki spacer. Zatrzymywaliśmy się przy każdej z socrealistycznych rzeźb, czyli punkcie kontrolnym TRInO, by odpowiednio je przyporządkować. Tym samym „oswoiliśmy” ten, niesławny dość, rodzaj sztuki.

Centrum Nauki Kopernik

W ostatnich latach palmę pierwszeństwa wśród warszawskich wizytówek przejmuje Centrum Nauki Kopernik. To miejsce, do którego wracamy wielokrotnie i nigdy nie mamy dosyć – niezależnie od pory roku czy wieku :). Wciąż czegoś doświadczmy i czymś się zachwycamy.

Braliśmy tu również udział w warsztatach familijnych. Ich formuła stawia na kreatywność i pracę własną dzieci. Zadowolone, wyniosły z nich naprawdę sporo wiedzy. Tematami przewodnimi dotychczas były: różne sposoby komunikacji, chmury, dinozaury i inne. Warsztaty te urzekły nas na tyle, że wracamy brać w nich udział, kiedy tylko nadarza się sposobność.

Wyprawa weekendowa z maluchami do Centrum Nauki Kopernik
Warsztaty w Centrum Nauki Kopernik

Wizyta z dziećmi w warszawskim planetarium
Biegiem do Planetarium – spóźnialscy nie są wpuszczani!

Nie raz korzystaliśmy też z bogatej oferty Planetarium. Jeśli nadal są w repertuarze, to bardzo polecamy projekcje „Tam, gdzie żyły smoki” i „Sekrety kartonowej rakiety” oraz okazjonalne pokazy przybliżające tajniki naszego Układu Słonecznego. Wyjątkowym dniem była majowa Noc Muzeów, szczególnie, że wstęp jest wówczas bezpłatny smile. Warszawskie Planetarium jest magicznym miejscem i aż żal je opuszczać. Ciekawie zaprojektowany budynek mieści również wystawy tematyczne - my oglądaliśmy wystawę opowiadającą o eksploracji kosmosu.

Warszawska Biblioteka

W bliskim sąsiedztwie „Kopernika” znajduje się nasz kolejny faworyt: ogród na dachu Biblioteki Uniwersyteckiej przy ul. Dobrej. Wielokrotnie przymierzaliśmy się do tej atrakcji, lecz kluczowym kryterium jest tu pora roku i pogoda (np. w marcu nie było możliwości zajrzeć na „piętro” ogrodu). Co innego w maju (polecamy połączyć z Nocą Muzeów), gdy wszystko kwitnie, pachnie i zachwyca oko smile. Mamy możliwość pełnej eksploracji - zaglądamy w głąb wszystkich zakamarków, wbiegamy, zbiegamy po schodach, meandrujemy ścieżkami, wąchamy, chowamy się smile.

Miejsce jest śliczne! Jeden z punktów widokowych, przypominający bocianie gniazdo, daje świetny widok na Wisłę i nasze ulubione CNK. Warto zajrzeć do „holu” Biblioteki, gdzie można się posilić i zrobić drobne zakupy.

Budynek warszawskiej biblioteki

Ciekawy gmach Biblioteki Uniwersyteckiej

Wycieczka z dziećmi na dach biblioteki

Na dachu Biblioteki

Centrum Pieniądza

Niezwykle ciekawie przebiegła wizyta w Centrum Pieniądza NBP przy ul. Świętokrzyskiej. Znaleźliśmy się tu przypadkiem, bo ani nazwa, ani sam budynek nie stanowią szczególnej zachęty dla rodzin z dziećmi. A tu taka bomba!

Dostarcza solidnej dawki wiedzy, ale też dzięki swej interaktywności zainteresuje nawet maluchy. Tak było z naszą 4-latką, która biegała ze specjalną kartą „odhaczając” miejsce pobytu. Każdy z nas dostał na wejściu taką kartę i logując się potem na stronie Centrum przy jej użyciu można było prześledzić drogę własnej „wędrówki” po ekspozycjach.

Otrzymaliśmy również interaktywną mapę i w trakcie zwiedzania rozwiązywaliśmy razem różne zadania, zdobywając w ten sposób szyfr do sejfu z nagrodami! Dla 9-latka książka detektywistyczna „Co się zdarzyło w manko?”, dla 7-latki wzory banknotów i ich zabezpieczeń, dla 4-latki lupa, a dla rodziców po długopisie smile.

Atrakcje dla maluchów w Centrum Pieniądza
Nagrody już blisko!

Ciekawe eksponaty, czyli dawne złoto

Sztaba złota nie do udźwignięcia

Po kilku miesiącach wróciliśmy (siła pieniądza!), by „złamać” kolejny szyfr (rodzaj gry miejskiej). W zabawie chodziło o to, by odwiedzić trzy miejsca w Warszawie, gdzie znajdowały się historyczne siedziby Banku Polskiego, którego następcą jest Narodowy Bank Polski.

W każdej lokalizacji musieliśmy znaleźć odpowiedź na zadane pytanie i za każdym razem była to jakaś cyfra. W rezultacie uzyskaliśmy trzycyfrowy numer, będący szyfrem do skrytki w Centrum Pieniądza NBP smile. Ukrywały się w niej … (tu nie zdradzimy, by nie zepsuć zabawy potencjalnym chętnym), a w recepcji czekały dodatkowe nagrody.

Muzeum dla Dzieci w Państwowym Muzeum Etnograficznym

Kilkakrotnie przymierzaliśmy się do odwiedzenia Muzeum dla Dzieci w Państwowym Muzeum Etnograficznym (ul. Kredytowa), aż udało nam się to przy okazji kwietniowych obchodów Dnia Ziemi.

Wzięliśmy udział w rodzinnej grze o niemarnowaniu żywności Banku Żywności SOS, poznaliśmy zasady działania kooperatywy spożywczej i dzieci same próbowały założyć własną. Wysłuchaliśmy bajki o niemarnowaniu żywności czytanej przez Artura Barcisia smile. Przede wszystkim zaś zgłębiliśmy temat pszczół i ich ogromnego znaczenia, obserwując wielkie plansze zaczerpnięte ze znanego nam albumu „Pszczoły” Piotra Sochy i słuchając objaśnień prawdziwego pszczelarza.

Dzieci opuściły to miejsce pełne wiedzy, upominków i własnoręcznie zrobionych prac. Warto śledzić ofertę Muzeum Etnograficznego – tematy są bardzo ciekawe i wartościowe.

Zwycięzcy w konkursie Ratownika Żywności

Zdobywcy certyfikatu „Ratownik Żywności”

Rozmaite dziecięce atrakcje w stolicy

Adeptka pszczelarstwa

Kolejnym strzałem w dziesiątkę okazał się Dom Spotkań z Historią (DSH) przy ul. Karowej. Odwiedziliśmy to miejsce dwukrotnie: przy okazji spotkania z literaturą czeską oraz przy okazji zabawy niepodległościowej.

Wysłuchaliśmy fragmentu czeskiej powieści dla dzieci „Nowe ucieszki Cieszka” oraz wzięliśmy udział w ciekawych warsztatach z ilustratorką powyższego dzieła. Zabawiliśmy się w podróżników bazując na serii książek innego czeskiego autora: „Oto jest Rzym”, „Oto jest Paryż”, „Oto jest Nowy Jork”, itp. Stworzyliśmy własne monety, by „kupić” za nie podróż w dalekie kraje. Książki przepięknie wydane, a księgarnia DSH kusiła promocją „kup trzy w cenie dwóch”  smile. Także nie dało się opuścić tego miejsca z pustymi rękoma...

W plenerze...

Innym razem wzięliśmy udział w rodzinnej grze plenerowej „Wyścig o Niepodległą”. Na skwerku nieopodal Domu Spotkań z Historią rozłożono… ogromną planszę do gry smile. Dzieci przemieszczały się po wyznaczonych polach o tyle oczek, ile wykazał rzut gigantyczną kostką. Odpowiadały wówczas na pytania lub wykonywały pewne zadania.

Była to dla nich jakby podróż w czasie po to, by odkryły najciekawsze wydarzenia społeczne, polityczne i sportowe odradzającej się Polski.

Rzutem na taśmę w grze zwyciężył syn i został nagrodzony przepiękną książką „Historyjki o niepodległej Warszawie 1918 – 1939” (jak również pozostałe dzieci), zestawem puzzli „Układamy Niepodległą 1918” (przedstawiają one mapę II Rzeczpospolitej, która stanowi również planszę gry) oraz voucherem do pobliskiej kawiarni w Hotelu Bristol! Ten ostatni upominek odpakowaliśmy natychmiast i w eleganckich wnętrzach hotelowej kawiarni dzieci skosztowały wyszukanych ciast i ciepłej herbatki smile.

Gra na dworze podczas weekendu w Warszawie

Gra plenerowa przed Domem Spotkań z Historią

Przystanek w kawiarni z dziećmi

Uczta w kawiarni Bristol

W budynku DSH również działa kawiarnia i nawet jeśli akurat nie ma miejsca zorganizowane wydarzenie, to zawsze można tam wstąpić i odpocząć od gwaru dużego miasta przy dobrej książce (księgarnia wyposażona znakomicie) lub obejrzeć wystawę czasową.

Podobnie można spędzić czas w Muzeum Żydów Polskich POLIN – przestudiować jego ofertę, wzbogaconą często o wystawę czasową, a następnie odpocząć w miejscu przyjaznym, szczególnie dzieciom. „U króla Maciusia” to przestrzeń dedykowana rodzinom z dziećmi, gdzie mogą ciekawie spędzić czas na zabawie, muzykowaniu, rysowaniu, czytaniu książek z przebogatej biblioteki. Wiele materiałów pomaga odkrywać świat żydowskiej kultury i tradycji.

Jest również kącik ze stoliczkami gdzie można zjeść czy napić się kawy, a wokół roztacza się panoramiczny widok na teren wokół Muzeum. Dawnej rozciągała się tu tętniąca życiem dzielnica Muranów - zamieszkała przez Żydów, w czasie wojny przekształcona przez Niemców w getto. Dwukrotnie, będąc tu, zostawaliśmy aż do zamknięcia – tak spodobało się dzieciom u Maciusia smile.

Z oferty muzeum wybraliśmy raz warsztaty „Zapomniane zawody” (oglądając wybrane, związane z tematem właśnie, elementy ekspozycji stałej), a innym razem wystawę czasową "W Polsce króla Maciusia. 100-lecie odzyskania niepodległości". W ten sposób, krok po kroku, oswajamy te trudne zagadnienia naszej historii.

Muzeum Żydów Polskich w Warszawie

Wnętrza POLIN-u

Nauka przez zabawę dla dzieci

Król Maciuś zaprasza smile.

Często staramy się łączyć wyprawę do warszawskich placówek z jakimś ciekawym spacerem lub atrakcją. Niejednokrotnie rozrasta się to do weekendowej wycieczki, z noclegiem u rodziny na Pradze.

Nazajutrz odwiedzamy wówczas Starówkę, a podjeżdżając od strony Wybrzeża Gdańskiego, obserwujemy niezmiernie piękny świetlny spektakl. To multimedialny Park Fontann, który można podziwiać o każdej roku, a najlepiej już po zmroku.

Wieczorna wycieczka do Parku Fontann

Park Fontann

Warszawska Starówka z dziećmi nocną porą

Krakowskie Przedmieście po zmroku

Auto można zaparkować przy ul. Jezuickiej (tu właśnie znajduje się rewelacyjny Teatr Małego Widza) i ul. Schodki wspiąć się na teren Starego Miasta. Zimą można skorzystać z lodowiska, królującego na samym środku Rynku oraz z Jarmarku Bożonarodzeniowego, rozlokowanego przy Barbakanie.

Poszukujecie dobrych, sprawdzonych noclegów w okolicy? Znajdziecie je tutaj: >>Noclegi dla Rodzin w Mazowieckiem<<

Te dwie atrakcje rozgrzały nas skutecznie w pewne mroźne zimowe popołudnie. Jarmark to miejsce magiczne – pełne kolorów i smaków. Skosztowaliśmy tam po raz pierwszy pieczonych kasztanów i owoców w czekoladzie! Stąd już niedaleko Krakowskie Przedmieście i Nowy Świat – przepięknie oświetlone o tej porze roku smile.

Warszawski Jarmark Bożonarodzeniowy

Fragment Jarmarku Bożonarodzeniowego

Wyprawa z dziećmi na warszawską Starówkę

Na tropie staromiejskich semaforów

Wczesną wiosną przemierzyliśmy Starówkę wzdłuż i wszerz w poszukiwaniu dawnych szyldów semaforowych, będących wizualną reprezentacją wykonywanej w danym miejscu usługi (np. but dla zakładu szewca). Zachwyciło nas ich artystyczne wykonanie, a zabawa w małych detektywów bardzo wciągnęła smile. Za przewodnika posłużyła nam karta TRInO „Staromiejskie semafory”.

Skorzystaliśmy również z questu „Z PTTK na Szlakach Niepodległości”. Spacer rozpoczęliśmy nieopodal campusu Uniwersytetu Warszawskiego, a zakończyliśmy na Starym Mieście. Po drodze zaś odwiedziliśmy wiele reprezentacyjnych i charakterystycznych dla Warszawy miejsc, ulic, pomników, budynków.

Wszystkich szczegółów nie zdradzamy i do przejścia questu zachęcamy smile. Z odgadniętym hasłem udaliśmy się do siedziby PTTK Mazowsze przy ul. Senatorskiej.

Warszawa przystrojona na Święta

Na trasie questu

Spacer po Warszawie z dziećmi
Pod szubienicą Cytadeli

Innym questem, który przybliżył nam historię przez duże „H” okazał się „X Pawilon Cytadeli Warszawskiej”

Wędrówkę rozpoczęliśmy od Bramy Straceń, a zakończyliśmy na celach Cytadeli... Do momentu końcowego trasa wzbudziła zainteresowanie nawet u 4-latki (armaty, pomniki, wiekowa grusza), natomiast na wejście do Muzeum (Oddział Muzeum Niepodległości) zdecydował się jedynie 9-latek, po czym szybko je opuścił... Widok cel, straceń i cierpień mocno działa na wyobraźnię. Mimo wszystko poznał ważny fragment polskiej historii, a dzięki questowej formule zapamięta go lepiej, niż czytając podręcznik.

Lżejszą dla dzieci formą zapoznania się z historią i znaczeniem tego miejsca jest spacer TRInO „Fosą wokół murów Cytadeli”. Wymagał od nas obejścia całego terenu dookoła (3 km) oraz rozpoznawania fragmentów muru, w którym co i rusz odnajdujemy przy okazji jakąś tablicę pamiątkową i tak również chłoniemy wiedzę. Polecamy wyposażyć się na ten spory odcinek w jakiś środek transportu – najlepiej hulajnogę smile.

Warszawskie Pola Mokotowskie

Pola Mokotowskie

Naszym udziałem były jeszcze 3 spacery przybliżające sylwetki znanych osób: „Warszawskim Szlakiem Chopina”, „Ścieżka Ryszarda Kapuścińskiego” (idealnie przybliża walory Pól Mokotowskich) oraz ścieżka edukacyjna Marii Skłodowskiej-Curie.

Przy dwóch pierwszych przewodnikiem była nam karta TRInO, a do ostatniej trafiliśmy przypadkiem. Znajduje się przy przy ulicy Noblistki, u zbiegu z ul. Wawelską, na podwórku Centrum Onkologii im. Marii Skłodowskiej-Curie. Z podniszczonych już tablic (tzw. atomów) dowiadujemy się wielu szczegółów na temat jej pracy i życia. Żegnamy się z tą niezwykle inspirującą postacią pod pobliskim pomnikiem, postawionym ku jej czci w 1935 r.

Ścieżka Marii Skłodowskiej-Curie

Jedna z tablic na ścieżce Noblistki

Na zakończenie gratka dla miłośników ścianki wspinaczkowej, której to w naszych Skierniewicach i najbliższej okolicy niestety brakuje. Z czystym sumieniem polecamy miejsca, w których bywaliśmy nie raz i sprawiło nam to ogromną frajdę smile. Są to: Hala Sportowa „Koło” przy ul. Obozowej, Stacja Grawitacja przy alei Bohaterów Września oraz ścianka zewnętrzna na budynku Uniwersytetu Medycznego (najwyższa w stolicy!) przy ul. Księcia Trojdena.

Ostatni przystanek w czasie weekendu w stolicy

Stacja Grawitacja

Planując wycieczki, najczęściej korzystamy z Fanpage'u konkretnej placówki oraz z następujących stron: