Szklarska Poręba zimą z dzieckiem

Zimowe szaleństwo w Szklarskiej Porębie

Jesteśmy z mężem i naszym sześcioletnim synkiem Filipem, miłośnikami podróży. Uwielbiamy i te dłuższe wakacyjne wojaże, ale także ekspresowe weekendowe wypady. Jeśli na dłuższe letnie wyjazdy z reguły wybieramy morze (oczywiście polskie), tak na te krótsze wycieczki obowiązkowo jedziemy w góry.

A w tym roku po raz pierwszy zdecydowaliśmy się na typowo zimowy wyjazd i podczas ferii zimowych wybraliśmy się do naszej ukochanej Szklarskiej Poręby.

Szklarska jest wyjątkowa pod każdym względem. Niewielka górska miejscowość, położona niedaleko Jeleniej Góry, z zapierającym dech w piersiach Wodospadem Szklarki czy Wodospadem Kamieńczyka, już dawno urzekła nas swoim klimatem i pięknem.

Zimowa wyprawa z dzieckiem na Wodospad Kamieńczyka

Byliśmy już w Szklarskiej wczesną jesienią 2017 r., ale głównie skupiliśmy się na górskich wędrówkach. Wtedy to nasz 4-letni Filip, jadąc pierwszy raz wyciągiem (świetne, duże, rodzinne kanapy) i wdrapując się na szczyt Szrenicy – zapałał prawdziwą i szczerą miłością do gór!

Szklarska Poręba - wchodzimy na szczyt z dzieckiem

My z mężem zresztą też. Wcześniej nie marzyły nam się nawet takie wędrówki, bo cały czas uważaliśmy że dziecko jest za małe, że trzeba będzie nieść, że to niebezpiecznie. A gdzie tam! Filip złapał bakcyla. A jak jeszcze dostał książeczkę, w której w schronisku przybija pieczątki, to już w ogóle jest euforia. Tak więc pierwszy wyjazd obfitował w górskie krajobrazy, chociażby takie, jak panorama Karkonoszy, widziana z tarasu przy schronisku na Wysokim Kamieniu.

Podziwiamy z dzieckiem widok na Karkonosze
Szklarska Poręba - Wysoki Kamień

I tak, zakochani w tym urokliwym zakątku, wytęsknieni i nakręceni na nowe przygody, trafiliśmy do Szklarskiej, w samym środku styczniowej zawieruchy.

Wyjazd był 4-dniowy i tym razem z uwagi na śnieżną aurę, nastawiony na poznanie miasteczka i okolic. Spaliśmy w prywatnej kwaterze tuż obok Lidla (czytaj – niemal w centrum), w mieszkaniu – kawalerce z piękną antresolą, co było nie lada atrakcją dla Filipa, który śmigał góra-dół.

Nasze miejsce na nocleg w Szklarskiej Porębie

Pierwszego dnia wybraliśmy się do Leśnej Huty. Niesamowite miejsce, gdzie na naszych oczach panowie czarowali cudeńka ze szkła. Zobaczyliśmy, jak powstają koniki, kotki, czy wazoniki. Zadziwiające i pouczające doświadczenie dla małych i dużych słuchaczo-patrzaczy. Po pokazie można było zakupić piękne, ręcznie robione szklane pamiątki, które będą przypominać o hucie szła.

Odwiedzamy Leśną Hutę zimą

Obowiązkowym punktem pobytu w Szklarskiej jest… wyprawa nad Wodospad Szklarki. Można pójść na nogach, choć my jednak z uwagi na dziecko podjechaliśmy autem.

Już sama droga do wodospadu była dla nas nie lada przeżyciem, bo jechaliśmy po lodzie z górki na pazurki. Ale to, co nas czekało obok schroniska Kochanówka, wynagrodziło wszelkie „trudy”. Widok na wodospad zapierał dech w piersiach. Śmiem twierdzić, że zima jeszcze spotęgowała jego urok. Mroźne powietrze, śnieg i ten szum krystalicznie czystej wody na długo pozostaną w naszej pamięci.

Przy Wodospadzie Szklarki

Od razu dodam, że ja do samego wodospadu nie doszłam. Schody były tak oblodzone, że bałam się zjazdu na przysłowiowych czterech literkach. Co innego moje chłopaki. A jakże! Im trudniej tym lepiej!

Dzielny zimowy turysta

Jak śniegu po kolana, to koniecznie trzeba iść na sanki. Marzyło nam się dojść do wspomnianego już schroniska na Wysokim Kamieniu. Dają tam przepyszną szarlotkę. No niestety, nie było nam dane. Nie uśmiechało nam się brodzić w śniegu i samemu przecierać szlak. Zrezygnowaliśmy dla naszego i GOPR-u dobra wink. Ale zabawa i tak była przednia!

Idziemy na sanki

Były zjazdy i ześlizgi. Nosy i policzki mieliśmy rumiane, a serducha rozradowane.

Zimowe szaleństwo w Szklarskiej Porębie
Z dzieckiem na tle Szrenicy

Polecamy to miejsce na takie sankowe szaleństwa. My akurat jeszcze jesteśmy zieloni, jeśli chodzi o narty. Choć szkoda, bo Szklarska ma przepiękne stoki i swój własny wyciąg narciarski.

Poszukujecie dobrych, sprawdzonych noclegów w okolicy? Znajdziecie je tutaj: >>Noclegi dla Rodzin w Karkonoszach<<

Wszystko przed nami wink.

W niewielkiej odległości (chyba 15 km) od Szklarskiej Poręby leży Świeradów Zdrój.

Za namową mojej mamy, pojechaliśmy tam, aby wyciągiem wjechać na Stóg Izerski.

Kolejka w Świeradowie

Co to były za atrakcje! Widoki z wagonika – powalające. Jedziesz i jedziesz i tylko coraz mroźniej i zimniej, a w dole szusują narciarze.

Zimowe widoki zapierają dech

A to był dopiero przedsmak. To, co zastaliśmy na szczycie, jest trudne do opisania: Polska Epoka Lodowcowa, Kraina Śniegu, wszechogarniająca zmarzlina. Było bajkowo.. Pokryte czapami śniegu choinki, witały nas majestatycznie.

Szklarska Poręba jak Epoka Lodowcowa
Urlop w Szklarskiej Porębie zimą

Synek zjeżdżał z górki, chował się w grotach śnieżnych i rzucał śnieżkami. Takiej zimy żadne z nas nie widziało.

Budujemy z dzieckiem grotę śnieżną

Po zimowym szaleństwie, trzeba się było porządnie rozgrzać i oczywiście przybić w książeczce (zawsze zabieramy ze sobą Dzienniczek Turystyczny z PPTK) pieczątkę ze schroniska. Tylko czy w taki mróz ktoś tam w ogóle jest?

Zimowe wczasy w górach

Był nie tylko ktoś, ale też pyszne pierożki i gorąca, pachnąca zupka gulaszowa. Filip przybił pieczątkę i najedzeni, a także rozgrzani, postanowiliśmy wracać do domu, bo zimą dzień jest jednak zdecydowanie krótszy.

Oczywiście, zabierając ze sobą małego amatora Lego, nie mogliśmy nie zaliczyć znajdującej się w Szklarskiej wystawy klocków. Dziecko było zachwycone. Chyba tylu klocków w jednym miejscu nikt z nas jeszcze nie widział.

Zwiedzamy wystawę LEGO w Szklarskiej Porębie
Amator klocków LEGO

Koniecznie muszę dodać, że w Szklarskiej co rusz mamy przytulne kawiarnie i restauracje. Na każdym rogu stoją kramy z góralskimi pamiątkami i oscypkami (uwielbiamy te na ciepło i z żurawiną). W powietrzu czuć zapach cieplutkich pączków, które pieką na poczekaniu i które świetnie rozgrzewają w mroźne dni.

Bitwa na śnieżki z dzieckiem

Szklarska Poręba to doskonałe miejsce na wypad z dziećmi, czy to na weekend, czy dłuższy wyjazd.

Każdy znajdzie tutaj coś dla siebie. Miłośnicy wędrówek- piękne szlaki, zwolennicy miejskiego łazikowania- urokliwe uliczki z pamiątkami wink.

My do Szklarskiej na pewno jeszcze wrócimy i będziemy ją odkrywać na nowo i nowo.. Kto wie, była jesień i zima, a może teraz wiosenna odsłona?