Ferie z dziećmi w Beskidzie Śląskim - narty i atrakcje

BESKID ŚLĄSKI TO JEST TO!

Dziś, gdy siedzimy na tarasie, grzejemy się w pierwszych promieniach wiosennego słońca i przeglądamy album z ferii zimowych, uśmiechamy się szeroko.

Kusiły nas Wyspy Kanaryjskie, kusiły i Tatry… Przez jakiś czas biliśmy się z myślami - Kanary drogie, Zakopianka zakorkowana, Podhale podczas małopolskich ferii mocno zatłoczone…

Ostatecznie zdecydowaliśmy się na Beskid Śląski i tego wyboru nie żałujemy!

Taaakiej zimy już dawno nie widzieliśmy.

NARTY - BIELSKO-BIAŁA, WISŁA, USTROŃ, SZCZYRK

Tegoroczne ferie upłynęły nam pod znakiem białego szaleństwa. Ponieważ był to nasz pierwszy narciarski wyjazd tej zimy, sezon zainaugurowaliśmy na trasie łatwej i niezbyt długiej - na stoku Dębowiec w Bielsku-Białej.

Nie przesadziliśmy również z czasem. Na ten pierwszy raz wykupiliśmy karnety na dwie godziny. Była to dobra decyzja - zasmakowaliśmy w jeździe, ale nie zmęczyliśmy się zanadto i kolejnego dnia nadal mieliśmy ochotę na szusowanie.

Z dziećmi na nartach
Rodzinnie na nartach

Po rozgrzewce na Dębowcu, postanowiliśmy spróbować czegoś bardziej ambitnego. Nasz wybór padł na stację narciarską Nowa Osada w Wiśle.

Tu początkowo jeździliśmy trasami niebieskimi, ale pod koniec dnia śmigaliśmy już na trasie czerwonej. Nadwątlone na stoku siły regenerowaliśmy, wylegując się (od czasu do czasu) na leżakach ustawionych przy górnej stacji wyciągu.

A gdy już solidnie zmarzliśmy, przyszedł czas pieczoną kiełbaskę i oscypek z żurawiną w znajdującym się na szczycie wzgórza Wróblonki grill barze.

Na nartach z dziećmi
Chwila relaksu na stoku
Czas na małe co, nieco ;)

Po Nowej Osadzie przyszedł czas na kolejne podniesienie poprzeczki. Tym razem wybraliśmy Czantorię. 995 m n.p.m. to już nie byle co! Wyjazd krzesełkiem na górę trwał z 10 minut i siedząc bez ruchu można było solidnie zmarznąć. Na szczęście dłuuugi zjazd pozwalał się potem rozgrzać. Dogrzewało nas również słoneczko, które tego dnia wyszło zza chmur. Jazda w takich warunkach, po szerokich, przestronnych i wyratrakowanych trasach była czystą przyjemnością. Do tego jeszcze piękne widoki na leżący u stóp Czantorii Ustroń oraz okoliczne szczyty – taki dzień to marzenie chyba każdego narciarza!

Narty na Czantorii
Zjazd na nartach z Czantorii

Kolejnego dnia aura również dopisała. Wyruszyliśmy więc do narciarskiej mekki Beskidu Śląskiego, jaką bez wątpienia jest Szczyrk. Położony na stokach Skrzycznego Centralny Ośrodek Sportu oraz obejmujący aż trzy szczyty (Zbójnicką Kopę, Małe Skrzyczne i Wierch Pośredni) Szczyrk Mountain Resort, zachwyciły nas!

Dużo dobrze przygotowanych tras o zróżnicowanym stopniu trudności, komfortowe wyciągi, a przede wszystkim bajkowe, zimowe krajobrazy – podejrzewamy, że tak wygląda zachwalana przez wszystkich wiosenna jazda na alpejskich lodowcach.

Jedyny minus Szczyrku to dużo narciarzy, co jest niestety równoznaczne z kolejkami do wyciągów oraz kłopotami z parkowaniem.

Na nartach w Szczyrku
Niesamowite, zimowe widoki
Dzieci na nartach w Szczyrku

Ostatniego dnia naszego pobytu w Beskidzie Śląskim jeździliśmy w ośrodku Beskid Sport Arena w Szczyrku. Pogoda nie była już taka łaskawa; słońce schowało się, zamgliło się nieco, ale i tak mieliśmy frajdę z jazdy. Szczególnie spodobała nam się trasa niebieska, której fragment prowadził wydrążonym pod trasą czarną tunelem.

Na sam koniec dnia, odważyliśmy się, po raz pierwszy w naszej narciarskiej karierze, ruszyć w dół stokiem oznaczonym kolorem czarnym. Trochę strachu było, ale ostatecznie trasa okazała się wcale nie taka trudna, a już na pewno mniej rozjeżdżona i zmuldowana niż pozostałe trasy w ośrodku.

Uznanie dzieciaków zyskała oferująca jedzenie na wagę restauracja w budynku dolnej stacji wyciągu. Ponoć frytki i smażone cebulowe krążki były wyjątkowo smaczne.

A GDY ZNUDZIŁY NAM SIĘ JUŻ NARTY… SZYNDZIELNIA, CZANTORIA, USTROŃ, BIELSKO-BIAŁA

Podczas każdego narciarskiego wyjazdu przychodzą takie momenty, że czujemy już lekki przesyt i chcielibyśmy od nart trochę odpocząć. Tak było i tym razem.

Odpuszczaliśmy wtedy i skupialiśmy się na nie-narciarskich atrakcjach okolicy. Były to przede wszystkim zimowe spacery. Jako że był to odpoczynek i relaks po narciarskich trudach, korzystaliśmy z wyciągów i kolei linowych, by dostać się w wyższe partie gór.

Bardzo miło wspominamy spacer po Szyndzielni. W pobliże szczytu dotarliśmy żółtymi gondolkami kolejki linowej i tam od razu rozpoczęło się śnieżne szaleństwo. Nie pamiętam, kiedy widzieliśmy aż tyle śniegu! Dzieciaki oszalały ze szczęścia – bitwy na śnieżki, "orzełki", zjazdy  na... czym popadnie z wysokich zasp.

W planach mieliśmy przejście z Szyndzielni na Klimczok, ale w ferworze śnieżnych zabaw po prostu zabrakło na to czasu. Ledwo zdążyliśmy dojść do schroniska i łyknąć trochę ciepłej herbaty, a już trzeba było wracać, by zdążyć na ostatni kurs gondolek w dół.

Dzieci na Szyndzielni
Szyndzielnia
Zimowo na Szyndzielni

Innym razem wyjechaliśmy wyciągiem narciarskim na Polanę Stokłosica i ruszyliśmy w stronę szczytu Czantorii. Planowaliśmy skorzystać z polsko-czeskiej ścieżki rycerskiej i przejść z Czantorii Wielkiej na Małą Czantorię, a następnie wyciągiem Poniwiec zjechać na dół.

Wszystko szło zgodnie z planem, do momentu gdy dotarliśmy do Horskiej Chaty Čantoryja. Tam utknęliśmy z powodu wybitnych bułek na parze z jagodami i bitą śmietaną. Okazało się również, że dalszy szlak jest nieprzetarty, a wyciąg Poniwiec w sezonie przewozi tylko narciarzy.

Poszukujecie dobrych, sprawdzonych noclegów w okolicy? Znajdziecie je tutaj: >>Noclegi dla Rodzin w Beskidzie Śląskim<<

Nie pozostało nam więc nic innego, jak wracać tą sama drogą, którą przyszliśmy. Wielkiego rozczarowania nie było, bo głównym celem naszego spaceru były zabawy na śniegu w zakupionych specjalnie na tę okazję stuptutach. Zakupiona w chacie czekolada studencka ("must have" każdego, choćby godzinnego, pobytu naszej rodziny w Czechach lub na Słowacji) dodatkowo poprawiała wszystkim humory.

My na granicy państwa
Odpoczynek w Horskiej Chacie Cantoryja

Będąc w Ustroniu, odwiedziliśmy również Leśny Park Niespodzianek. Główną jego atrakcją okazało się karmienie biegających wolno muflonów i danieli. Nasze doświadczenie pokazuje, że najlepiej zakupić od razu dwie torby karmy przy wejściu

Duże wrażenie wywarł nas również pokaz lotów ptaków drapieżnych. Początkowo trudno było nam uwierzyć, że puszczony wolno orzeł wróci do sokolnika, nawet wabiony smakołykami. Jednak wszystkie tresowane ptaki, ku naszemu zdziwieniu, powróciły i dały się zamknąć ponownie w klatkach.

Jedyne co się nam w parku nie podobało to Aleja Bajkowa. Niemrawo ruszające się i gadające kukiełki naszym zdaniem tu nie pasują.

Zwierzęta w Leśnym Parku Niespodzianek w Ustroniu
Karmienie zwierząt
Zwierzęta jedzą nam z ręki :)

A wieczorami, gdy przychodziła nam ochota na małe co-nieco, jechaliśmy do Bielska-Białej. Lokalem, na którym nigdy nie zawiedliśmy się była cukiernia-kawiarnia Miód Malina przy Placu św. Mikołaja. Przytulna, z pysznym ciastem i genialną, zimową, rozgrzewającą herbatą.

Oczywiście  przy okazji pobytu w Bielsku spotkaliśmy się z Reksiem oraz Bolkiem i Lolkiem! Nie udało nam się niestety odwiedzić słynnego studia filmów rysunkowych, ale nadrobimy to następnym razem.

Bo to, że w Beskid Śląski jeszcze wrócimy jest więcej niż pewne!

Nocne zwiedzanie Bialska Białej
Reksio
Pomnik Bolka i Lolka

Autorka zdjęć i tekstu
Barbara Michalec

Praca przysłana na Konkurs: "Moje ferie z dzieckiem w Polsce"

Poniżej oryginalna, piękna graficznie wersja pracy Barbary Michalec, którą zdecydowanie warto obejrzeć:

Ferie-w-Beskidzie-Slaskim-1.pngFerie-w-Beskidzie-Slaskim-4.pngFerie-w-Beskidzie-Slaskim-6.pngFerie-w-Beskidzie-Slaskim-7.pngFerie-w-Beskidzie-Slaskim-8.pngFerie-w-Beskidzie-Slaskim-9.pngFerie-w-Beskidzie-Slaskim-10a.pngFerie-w-Beskidzie-Slaskim-10b.pngFerie-w-Beskidzie-Slaskim-12.pngFerie-w-Beskidzie-Slaskim-13.pngFerie-w-Beskidzie-Slaskim-14.pngFerie-w-Beskidzie-Slaskim-15.pngFerie-w-Beskidzie-Slaskim-16.pngFerie-w-Beskidzie-Slaskim-17.png
Ferie-w-Beskidzie-Slaskim-18.pngFerie-w-Beskidzie-Slaskim-19.pngFerie-w-Beskidzie-Slaskim-20.pngFerie-w-Beskidzie-Slaskim-21.pngFerie-w-Beskidzie-Slaskim-22.pngFerie-w-Beskidzie-Slaskim-23.pngFerie-w-Beskidzie-Slaskim-24.pngFerie-w-Beskidzie-Slaskim-25.pngFerie-w-Beskidzie-Slaskim-26.png