Toruń z małymi dziećmi

Powrót do Torunia,

czyli jak huncwoty przeżyły ponowne spotkanie w piernikowym mieście

W Toruniu byliśmy na wakacjach już wcześniej jako para. Było to aż 7 lat temu! Jako studenci przyjechaliśmy pociągiem i mieszkaliśmy pod namiotem. Do Starówki musieliśmy tylko przejść się mostem Piłsudskiego.

Wycieczka do Torunia

Toruń 7 lat temu

Toruń jest tak wspaniałym miastem, że głęboko utkwił nam w pamięci. Pamiętam, że jak tam byliśmy, to natrafiliśmy na jakiś festiwal muzyki i tańców irlandzkich albo belgijskich. Było cudownie! Czemu Toruń jeszcze zawdzięcza sobie tak dobrą opinię? Wszędzie blisko, pełno atrakcji i pierniki, mniam! Planując pierwsze wakacje ze swoimi dziećmi: 2-letnią Basią i 4-letnią Marysią, stwierdziliśmy, że będzie to najlepszy wybór. Zatrzymaliśmy się w Nordischer Hof Apartments, skąd mieliśmy dosłownie rzut kamieniem do Rynku. Dzięki temu wszędzie poruszaliśmy się piechotą.

Zwiedzanie Torunia z dziećmi

Spacer po Toruniu

Spacer po Rynku i Manufaktura Cukierków

Pierwszego dnia, po podróży samochodem z Koszalina, zjedliśmy obiad szybko i pysznie w Barze Mlecznym „Pod Arkadami”.

Rodzinny wyjazd do Torunia

Toruń

Potem poszliśmy na Rynek i dziewczynki od razu zachwyciły się rzeźbą psa Filusia, trzymającego w pyszczku kapelusz.

Spacer po Rynku

Rzeźba pasa Filusia

Zrobiliśmy sobie zdjęcia przy słynnym złotym osiołku, przy którym opowiedziałam dzieciom, że nawiązuje on do kar kiedyś stosowanych na toruńskich żołnierzach.

Toruń - atrakcje dla małych dzieci

Złoty osiołek

Dziwne, ale dzieci po spotkaniu z nim stają się nad wyraz grzeczne smile. Na wprost osiołka zobaczyliśmy figurę Mikołaja Kopernika i fontannę z legendarnym Flisakiem. Jak widać, dziewczynkom bardzo spodobała się fontanna i chętnie słuchały legendy o pladze żab.

Toruń - warto odwiedzić z dziećmi

Fontanna z Flisakiem

Tego dnia byliśmy też w Manufakturze Cukierków, gdzie zobaczyliśmy, jak tworzy się lizaki, a potem nastąpiła degustacja wyrobów.

Manufaktura Cukierków - ciekawe miejsce

Manufaktura Cukierków

Poszliśmy też zobaczyć Ruiny Zamku Krzyżackiego i pobawiliśmy się na pobliskim placu zabaw. Wracając do apartamentu, zobaczyliśmy ciekawy mural i natknęliśmy się na smoka toruńskiego.

Spotkanie ze smokiem

Smok toruński

Na szczęście nie porwał naszych księżniczek wink.

Krzywa Wieża, Żywe Muzeum Piernika i Dom Legend Toruńskich

Na drugi dzień wybraliśmy się zobaczyć Krzywą Wieżę.

Pod Krzywą Wieżą

Krzywa Wieża

Spróbowaliśmy ją naprostować, ale się nie udało frown. Tego dnia mieliśmy zaplanowaną wizytę w Żywym Muzeum Piernika.

Rodzinne zwiedzanie Żywego Muzeum Piernika

Żywe Muzeum Piernika

Poznaliśmy tajne składniki ciasta na pierniki w bardzo przyjemny i zabawny sposób. Byliśmy też czynnymi uczestnikami, gdyż we trzy mieszałyśmy miód z przyprawami. Każdy z nas zrobił także swojego piernika: serduszko, anioła, żabkę i piernikowego ludka.

Atrakcje dla maluchów w Toruniu - Żywe Muzeum Piernika

Robimy pierniki

Wypiek pierników w Muzeum

Wizyta w Żywym Muzeum Piernika

Po 15 minutach już mogliśmy podziwiać wypieki. Potem pokazano nam, jak robi się pierniki na skalę masową, a także poznaliśmy technikę ich zdobienia.

Rodzinnie w Muzeum Piernika

Zwiedzanie Muzeum Piernika

Muzeum Piernika w Toruniu - warto zobaczyć

Muzeum Piernika w Toruniu

Po południu tego samego dnia odwiedziliśmy Dom Legend Toruńskich. Biorąc udział w inscenizacjach, mogliśmy poznać legendę o Flisaku i żabiej pladze, o dzwonie Tuba Dei oraz o Krzywej Wieży, którą przecież tego dnia widzieliśmy na żywo. Można było stać się królem Władysławem Jagiełłą, walczyć na Wiśle jako flisak, a także zostać zamkniętym w klatce dla czarownic. Mój mąż stał się Krzyżakiem, Flisakiem, a także Dzwonnikiem. Ten to ma szczęście!

Wsłuchujemy się w toruńskie legendy

Dom Legend Toruńskich

Wycieczka z małymi dziećmi do Domu Legend Toruńskich

Poznajemy toruńskie legendy

Późnym popołudniem, a było to bardzo gorące popołudnie, poszliśmy na niesamowity plac zabaw, zwany „Piernikowym Miasteczkiem”. Wejście od ul. Podmurnej znajduje się naprzeciwko pomnika gen. Elżbiety Zawackiej. Warto wspomnieć, że znajduje się tam też piekarnia, gdzie dostaliśmy przepyszny chleb zarówno pszenny jak i razowy w zaskakująco niskiej cenie. Samo „Piernikowe Miasteczko” to miejsce, gdzie oprócz zwykłego placu zabaw, w którym można z piasku ulepić piernika i wspiąć się na drewniany statek, jest cudowny wodny plac, który daje ochłodę w takie właśnie gorące dni.

Piernikowe Miasteczko - plac zabaw dla dzieci

Plac zabaw "Piernikowe Miasteczko"

Nasze dziewczynki w strojach kąpielowych i klapkach, mogły się tam ochłodzić, a my odpocząć. Uff!!

Geodium, ogród zoobotaniczny i koncert fontanny Cosmopolis

Trzeci dzień rozpoczęliśmy wizytą w Geodium. Dzieci zobaczyły tam jak wybucha wulkan, poznały energię odnawialną, a także mogły ułożyć puzzle płyt tektonicznych naszej planety

Zwiedzamy Geodium z dziećmi

Geodium

Ciekawe miejsce dla rodzin z dziećmi w Toruniu

Centrum Popularyzacji Kosmosu

W małej salce zmieściło się tyle atrakcji, że nie było nam łatwo wyciągnąć z niej dzieci. My też wyszliśmy stamtąd bogatsi o wiedzę. Wizytę w Centrum Popularyzacji Kosmosu skończyliśmy w Planetarium na seansie „Astropies Łajka”. Był to bardzo ciekawy film. Nasza prawie 3-latka wytrzymała cały seans, chociaż jest on przeznaczony dla dzieci od 4 lat. Oczywiście był moment gdzie obraz tak zawirował, że nasza Basia zasłoniła sobie oczy moją ręką, ale ja też wtedy poczułam, że trochę odzywa się choroba lokomocyjna. Uwaga, lepiej nie jeść tuż przed samym seansem!

Po astronomicznej części dnia, zjedliśmy obiad w apartamencie i nabraliśmy sił na wyprawę do ogrodu zoobotanicznego. Można tam było nakarmić małe i duże kozy, które z chęcią przyjmowały pokarm zakupiony w kasie.

Bliskie spotkanie z kozami

Karmienie kóz

Dziewczynki zobaczyły też wiele zwierząt: pandę małą, małpki, alpaki, sowy, a nawet taraja.

Spacer z rodzina po ogrodzie zoobotanicznym

Ogród zoobotaniczny

Wizyta w ogrodzie zoobotanicznym w Toruniu

Zwierzęta w ogrodzie zoobotanicznym

Odwiedzamy z małymi dziećmi ogród zoobotaniczny

Oglądamy mieszkańców ogrodu zoobotanicznego

Na terenie ogrodu mieści się Herpatarium z wężami, jaszczurkami i żółwiami, a także piękna ptaszarnia, w której prócz poznania egzotycznych ptaków, mogliśmy zobaczyć czym one się żywią.

Rodzinna wycieczka do Torunia

Heroatarium

Ogród zoobotaniczny jest niewielki, ale dzięki temu łatwy do przejścia.

Wieczorem, kiedy dzieci już spały, zmęczone po dniu pełnym wrażeń, zdecydowaliśmy się zabrać je na koncert fontanny Cosmopolis.

Ciekawe atrakcje w Toruniu

Koncert fontanny Cosmopolis

Mieliśmy do tego miejsca tak blisko, że wzięliśmy śpiące dzieciaki w piżamach na ręce i wyszliśmy na dwór. Było ciepło, cudownie i pięknie!

Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy

Czwarty dzień naszego urlopu w Toruniu, był dniem wyjazdu, ale odwiedziliśmy w tym dniu Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy. Jest to miejsce oddalone od starówki, dlatego zostawiliśmy je na ostatni dzień i pojechaliśmy tam samochodem. Budynek wygląda nietypowo, a po wejściu do niego, zostaliśmy zaskoczeni wielkim wahadłem.

Toruń - wyjazd z rodziną

Na każdym piętrze była jakaś inna wystawa, można było poznać tajemnice dźwięku, zobaczyć różne sposoby druku i pisania, złożyć ciekawe konstrukcje. Najciekawszą wystawą dla naszych dzieci była „Rzeka”, pokazująca model koryta Wisły.

Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy - warto zwiedzić

Model koryta Wisły

Dzieci mogły poznać siłę wody, zbudować tamę z klocków LEGO czy też nabrać wody w niekonwencjonalny sposób. Każdy mógł tam znaleźć dla siebie coś interesującego.

Rodzinnie w Toruniu

Wycieczka do Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy

Toruń to miejsce, do którego na pewno jeszcze wrócimy. Zostawiliśmy przecież tam jeszcze mnóstwo miejsc do zwiedzenia, m.in. ruiny Zamku Krzyżackiego, Bazę Mars #17 w Planetarium, Bunkier Wisła czy też Muzeum Podróżników im. Tony'ego Halika. A to jeszcze przecież nie wszystko!

Piernikowe miasto nas tak oczarowało, że stwierdziliśmy, że może kiedyś przeprowadzimy się tam na stałe. Z wakacji wróciliśmy wypoczęci, zadowoleni, pełni nowej wiedzy i wrażeń. Po nich pozostały nam piękne wspomnienia, pamiątki i super zdjęcia.

Z dziećmi w Toruniu

Toruński piernik

Toruń - wyjazd z małymi dziećmi