Wycieczka z dziećmi do Bydgoszczy

Zwiedzamy Bydgoszcz z dziećmi

„Następnym razem pojedziemy pociągiem” . Taka myśl przyświecała nam, gdy przez niemal godzinę krążyliśmy po centrum Bydgoszczy próbując znaleźć miejsce parkingowe. Cóż, jest środek długiego weekendu, może to dlatego tak tu ciasno… Niestety, w niedzielne przedpołudnie centrum nie jest miejscem przyjaznym kierowcom, którzy chcą zaparkować auto w okolicach starego miasta.

To właśnie bydgoska starówka była tego dnia celem naszej podróży. Gdy piliśmy poranną kawę, dzieci stwierdziły, że „pogoda jest zbyt ładna aby siedzieć w domu” . Na takie słowa nie można pozostać obojętnym, zatem w ciągu pół godziny ustaliliśmy trasę, spakowaliśmy przekąski i ruszyliśmy w drogę. O tym, że miasto nad Brdą jest warte uwagi, od dłuższego czasu opowiadał mi kolega z pracy. Postanowiliśmy w listopadową niedzielę sprawdzić, ile prawdy było w jego słowach.

Bazylika pod wezwaniem św. Wincentego a'Paulo

Gdy dojechaliśmy do Bydgoszczy (z Żuław Wiślanych jechaliśmy ok. 2 godziny), słońca, które zachęciło nas do wyjazdu, niestety nie było już widać zza chmur. Jednak jego brak nie zniechęcił nas. Stwierdziliśmy, że i tak jest super, skoro nie pada deszcz. Bardziej zniechęcające okazały się zapchane samochodami uliczki... W końcu zaparkowaliśmy auto przy ogromnej bazylice pod wezwaniem św. Wincentego a’Paulo.

Wycieczka do Bydgoszczy z dziećmi - Bazylika

To majestatyczna budowla, której kopuła góruje nad miastem. Stąd na stare miasto odbywamy 20 minutowy spacer. Po drodze, w parku Witosa znajdujemy bardzo przyjemny plac zabaw. To dla dzieci miła rozgrzewka po kilku godzinach spędzonych w samochodzie.

Bydgoszcz - przerwa na zabawę

Starówka w Bydgoszczy

Bydgoszcz to jedno z największych miast w Polsce. Jest stolicą województwa kujawsko-pomorskiego, ważnym ośrodkiem kulturalno–naukowym. Jednak przez bliskie sąsiedztwo piernikowego Torunia, pozostaje w jego cieniu. Postanowiliśmy przekonać się, czy miasto, sięgające swoimi korzeniami XIV wieku, może zaoferować coś ciekawego rodzinie z dziećmi.

Dobrym pomysłem, aby uatrakcyjnić zwiedzanie starówki, są gry miejskie. Na stronie internetowej Muzeum Okręgowego w Bydgoszczy znaleźć można kilka propozycji takich gier turystycznych. W zależności od naszych zainteresowań i wieku graczy, możemy wybrać interesujące nas tematy – przemysłowa Bydgoszcz, czas wojenny, czas odzyskania wolności czy kobiety–Bydgoszczanki.

My wybraliśmy grę „Wodne miasteczko” , w której wesoła Gąska szuka miejsca, w którym mogłaby zbudować dom. Grę pobrałam rano ze strony muzeum, więc zaraz po wejściu na Stare Miasto mogliśmy poznawać razem z Gąską ciekawe zakamarki miasta.

Gry miejskie w Bydgoszczy
Atrakcje dla dzieci w Bydgoszczy

Bydgoska starówka jest bardzo urokliwa, kamienice są pięknie odnowione, jest sporo zieleni. Nawet w pochmurny dzień jest tu bardzo ładnie.

Podziwiamy zabytkowe kamienice z dziećmi

Dzieci, zwiedzając, rozpoznają plenery z filmu „Czerwone Krzesło” – wiele kluczowych scen nakręcono właśnie tutaj. Jest klasycznie – zabytkowe spichrze (siedziba Muzeum Okręgowego) i nowocześnie (siedziba banku).

Wycieczka jednodniowa do Bydgoszczy z dziećmi
Zwiedzamy Bydgoszcz z dziećmi

monumentalne pomniki i te współczesne – urzekający „Przechodzący przez rzekę”. Rzeźba, zawieszona na linie nad Brdą, robi na nas naprawdę wielkie wrażenie.

Przechodzący przez rzekę

Centrum starówki stanowi Stary Rynek. Gołębie - niczym w Krakowie - podfruwają tu naprawdę blisko.

Bydgoski Stary Rynek z dziećmi

Przez środek rynku przebiega południk 18*E. Dla dzieci, które akurat uczą się na geografii o współrzędnych, to nie lada ciekawostka.

Przy południku z dziećmi

Uliczki wokół rynku są bardzo zadbane, niektóre szerokie, niektóre wąskie i tajemnicze.

Spacer po urokliwych uliczkach z dziećmi
Zwiedzanie z dziećmi Bydgoszczy

Muzeum mydła i historii brudu

Przy jednej z nich znajduje się miejsce, o którym słyszałam wcześniej liczne opowieści. Jedyne w Polsce „Muzeum mydła i historii brudu”.

Niewątpliwa bydgoska perełka. Miejsce dla dużych i małych. Właściwie, w czasie zwiedzania tych małych było zdecydowanie mniej - prawie sami dorośli. Gdy zmarznięci (w końcu to listopad) wchodzimy do środka, okazuje się że na niewielkiej przestrzeni zebrało się dużo ludzi.

Zwiedzanie odbywa się o pełnych godzinach. W czasie podróży samochodem zarezerwowaliśmy telefonicznie bilety dla naszej rodziny, więc spokojnie stajemy w kolejce. Dla osób bez rezerwacji miejsca znajdują się w ostatniej chwili. W sezonie rezerwacja jest niezbędna, gdyż muzeum przyciąga tłumy. Bilet dla rodziny (2+2) kosztuje 60 zł. W tej cenie mamy warsztaty mydlarskie (sami mieszamy składniki, zapachy i kolory) i zwiedzanie z przewodnikiem.

Obsługa jest młoda i uśmiechnięta. Z błyskiem w oku opowiadają ciekawe, choć niekiedy obrzydliwe historie. Niektóre opowieści są tak paskudne, że w pewnej chwili nasza córka zatkała uszy, twierdząc że dłużej nie da się tego słuchać. Na szczęście po kilku minutach była już zaabsorbowana pomaganiem Pani przewodnik w robieniu prania.

Zwiedzamy z dziećmi Muzeum Mydła w Bydgoszczy

W tym nietypowym muzeum można dowiedzieć się wielu rzeczy, które są naprawdę zaskakujące. Choć zwiedzanie nie trwa długo (ok. 1 godz.), jest wciągające. Na zakończenie otrzymujemy wykonane przez siebie, pięknie zapakowane mydełko, gotowe do użycia. W Muzeum mieści się także sklepik z naturalnymi kosmetykami. Jest duży wybór wspaniałych – nietypowych pamiątek.

Interesujące mydło w Muzeum w Bydgoszczy

Wyspa Młyńska

Niestety w listopadzie zmrok zapada bardzo wcześnie. Zatem na Wyspę Młyńską – nazywaną „bydgoską Wenecją” idziemy już po zachodzie słońca. Uliczki i kamienice są pięknie oświetlone. W wodzie mienią się odbicia wspaniałych budowli - m.in. Opery, Poczty Głównej czy Katedry św. Mikołaja i Marcina.

Odwiedzamy Wyspę Młyńską z dziećmi
Podziwiamy śliczne widoki z dziećmi

Na Wyspie trwa renowacja – przebudowa zabytkowych Młynów Rothera, które staną się elegancką galerią handlową z częścią wypoczynkową. Wzdłuż turystycznych ścieżek rozstawione są reprodukcje obrazów Leona Wyczółkowskiego, którego twórczość Bydgoszcz promuje (zgodnie z wolą samego artysty), stąd też specjalny oddział bydgoskiego muzeum pod nazwą Dom Leona Wyczółkowskiego na Wyspie Młyńskiej.

Oglądamy z dziećmi reprodukcje obrazów Leona Wyczółkowskiego
W Bydgoszczy

Wracamy do domu i planujemy kolejną wizytę

Bydgoszcz ma do zaoferowania mnóstwo atrakcji dla dzieci, młodzieży, dorosłych. Niestety, krótki, zimny dzień pozwolił nam skosztować tylko odrobinkę tego „tortu”.

Bydgoszcz - ciekawostki
Cudowne miejsce na wycieczkę z dziećmi - Bydgoszcz
Wieczór w Bydgoszczy
Bydgoszcz nocą

Niemniej, wiemy już, że warto tu przyjechać ponownie – być może wiosną gdy w okolicach Bydgoszczy (a dokładnie w Strzelcach Dolnych) kwitną śliwki, albo z końcem lata, gdy z tych śliwek smaży się wspaniałe powidła. Czeka też na nas Exploseum (niestety poza sezonem czynne tylko do 15), czyli podziemne zwiedzanie jednej z największych zbrojowni III Rzeszy, czekają wodne tramwaje, z których podziwiać można miasto z zupełnie innej perspektywy.

Spacer po Bydgoszczy z dziećmi

Tak czy inaczej, wracamy do domu zadowoleni. Kolejny kawałek świata zdobyty! Szkoda tylko, że nie znaleźliśmy prawdziwego czerwonego krzesła, z którym moglibyśmy podróżować bez ograniczeń…