Toruń dla dzieci

TORUŃ DLA DZIECI

Wybraliśmy się w sierpniu na wycieczkę do Torunia. Moja załoga składała się z dwójki osób dorosłych i trójki dzieci. Dzieciaki w wieku 8 i 5 lat oraz 2-miesięczne bobo.

Toruń - wycieczka dla dzieci

Witamy Toruń!

Tak, szaleństwo, wiem smile. Normalnie to bym się chyba nie zdecydowała z takim maleństwem, ale potrzebowaliśmy „odskoczni” – zmiany klimatu.

Ostatni rok, ba 1,5 roku to czas licznych zmian. Nie dość, ze czasy niepewne, cała ta pandemia, nauka zdalna, organizacja pracy… a u nas to jeszcze nowy członek rodziny, przeprowadzka, a właściwie urządzanie nowego domu najpierw, zmiana przedszkola i szkoły. Działo się.

Dlaczego Toruń?

Mój starszy synek chciał jechać tam, gdzie pierniki powstały. A i my stwierdziliśmy, ze w sumie to dość blisko, by jechać z niemowlakiem. Wyjechaliśmy w środę rano, a wróciliśmy w sobotę.

Trochę inny był pomysł na sobotę – Barbarka lub druga strona Wisły, ale musieliśmy niestety nagle wracać. Generalnie ja jestem osobą, która uwielbia planować, jak nie idzie plan A to wkracza plan B.

Moje dzieci są mega aktywne, szybko się nie męczą i lubią ruch, przebywanie na świeżym powietrzu. Pogoda była dobra, przede wszystkim nie padało… bo nie wiem, jak by to było, gdyby padało i pod parasolką musiałabym maleństwo karmić piersią. Jeśli to czytają mamy, to wiedzą, co to znaczy i ile razy takie bobo je.

Zaczynamy

Nocleg znalazłam na starym mieście – mieszkanie 2-pokojowe, lokalizacja świetna, bo w samym centrum. Do tego parking na miejscu – to duże ułatwienie. I owszem, w Toruniu są parkingi w różnych miejscach, ale nie musieliśmy szukać i potem taszczyć bagaży… wiadomo wózek i inne gadżety Małego.

Poza tym przed wycieczką zorientowałam się, co warto zobaczyć i gdzie pójść. Wszystko zależy od wieku dzieci i od tego, jakie są, więc każdy musi zastanowić się, co dla niego będzie dobre.

Kupiłam bilety lub zrobiłam rezerwacje wcześniej, by nie stać w kolejkach. Miałam też wydrukowany plan miasta i koncepcję tras. Plan założyłam raczej taki, by zawsze było sporo czasu, by po prostu nie gonić i spokojnie spacerować. W środę zajechaliśmy dość wcześnie, ale pani, od której wynajęliśmy lokal, zgodziła się, byśmy zaparkowali.

Nie wypakowaliśmy bagaży, tylko ruszyliśmy do Pierogarni Stary Toruń. Tam polecam piecuchy – pierogi z pieca, ale też pierogi kruche, zwłaszcza benedyktyńskie. Warto było czekać, najedliśmy się jak bąki. Potem do mieszkania, chwila rozpakowywania i ruszamy w miasto.

Na Stary Rynek, kilka minut drogi, ulicą Długą, podziwiamy kamienice. Nasz cel to najpierw ruiny zamku krzyżackiego. Mąż z dziećmi weszli i pozwiedzali, z wózkiem głębokim byłoby ciężko, zresztą i tak Mały był głodny.

Zwiedzamy z dziećmi zabytki Torunia
W ruinach zamku krzyżackiego

Zamek krzyżacki

Potem spacer do Wisły na mostek z kłódkami.

Spacer po moście nad Wisłą

Most z kłódkami Toruń

Mieliśmy bilety do Domu Legend Toruńskich – super! To taki dobry wstęp do zwiedzania Torunia. Pomieszczenia są ciemne, więc zależy od dzieci, ale generalnie polecam, bo to interaktywny teatr, widzowie biorą udział.

Zwiedzamy Dom Legend Toruńskich
Atrakcje na wyjeździe do Torunia

Dom Legend Toruńskich

Po spektaklu wyruszyliśmy na poszukiwanie osiołka i smoka toruńskiego.

Osiołek w Toruniu

Toruński osiołek

I zaraz dzieciaki chciały pierniczki wink.

No cóż… po to tu przyjechaliśmy.

Generalnie (oprócz dnia przyjazdowego), jak wychodziliśmy koło 9 to wracaliśmy koło 18. Wózek był obładowany, bo rzeczy dla małego… rzeczy dla starszaków na "w razie czego", wiadomo jedzenie i picie też (choć i tak wszędzie prawie macie super lokale, gdzie można coś zjeść.

A propos jedzenia, oprócz wyżej wymienionej pierogarni, polecam restaurację Manekin – pyszne naleśniki – my zachwyciliśmy się naleśnikiem zapiekanym z serem oraz tymi z piernikową chrupką (jedliśmy tam dwukrotnie).

Rodzinny obiad na wycieczce
Wizyta w restauracji w Toruniu

Manekin

Poza tym kawiarnia Linkiewicz (lody piernikowe i kawa piernikowa to koniecznie), piekarnia naprzeciw Piernikowego Miasteczka (a o nim potem), Długa Buła (zapiekanki) oraz Bułka (burgery).

Nasz drugi i trzeci dzień też był spacerowy. Starałam się tak rozplanować wycieczkę, by chodzić różnymi uliczkami. W Toruniu jest dużo kościołów, pomników, zieleni i zabytkowych kamienic.

Rodzinne zwiedzanie uliczek Torunia
Spacerujemy z dziećmi
Zwiedzamy toruńskie atrakcje całą rodziną
Toruń nas zachwyca
Stary Rynek pełen wrażeń

Spacery po Toruniu

Byliśmy pod Krzywą Wieża, pomnikiem Mikołaja Kopernika, bunkrem, skansenem. Na pewno warto przejść się zarówno na Stary Rynek jak i na Rynek Nowomiejski. Spacer bulwarem filadelfijskim wzdłuż Wisły – rewelacja.

Spacer bulwarami nad Wisłą z dziećmi
Wyjazd do Torunia i spacer wzdłuż rzeki

Bulwar Filadelfijski

Można wybrać się również w rejs statkiem i na drugą stronę Wisły, gdzie również jest ciekawy obszar leśny i ruiny zamku (nam nie starczyło czasu).

Obowiązkowa atrakcja - rejs statkiem

Poza tym są parki. Raz, że zieleń odpręża i jest cień, dwa, że mogłam nakarmić na ławce, a trzy, że dzieci mogły pobiegać. Miejsce, gdzie warto zabrać dzieciaki, to ogród zoobotaniczny (zwierzęta i rośliny), a po drodze macie park z placem zabaw, właściwie instrumentami do gry – dzieciaki mogły się wyszaleć.

Pod fontanną z dziećmi
Zabawa dla maluchów w Toruniu

Na placu zabaw

Nie zobaczyliśmy fontanny Cosmopolis, bo była zakryta… szykowali się do festiwalu, ale za to mała fontanna na Starym Rynku zaliczona.

Plac zabaw, bo to pewnie interesuje tych, co jadą z dziećmi – ten z instrumentami, plac przy Wiśle również wart odwiedzenia, niedaleko ruin zamku jest też gdzie się pobawić, a przede wszystkim Piernikowe Miasteczko.

Plac zabaw dla dzieci w Toruniu
Toruński plac zabaw przyjazny dzieciom
Wycieczka do Mini Aquaparku podczas urlopu w Toruniu

Rodzinny czas w Toruniu

Ten ostatni to jest hit, od początku, jak przyjechaliśmy, non stop go odwiedzaliśmy. Plac zabaw zadrzewiony, czysty, z miejscem do przewijania, z ławkami i stołami, z trawą, gdzie można sobie usiąść na kocu. Poza tym jest część wodna, taki mini Aquapark, dzieci płakały jak je stamtąd zabieraliśmy.

Są jeszcze huśtawki, drabinki, piaskownica, pająki, minigolf, szachy, przelotnie… dla każdego coś się znajdzie i dla mniejszych i dla starszych.

Co jeszcze polecamy do zobaczenia?

Planetarium, lepszy seans filmowy (dopasujcie do wieku dzieci) niż stacja Mars. Dlaczego?

Planetarium - atrakcja dla całej rodziny

Wizyta w Planetarium

Bo niestety w stacji Mars trzeba było wszystko tłumaczyć dzieciom, starsza córka umie czytać i jakoś sobie radziła, ale syn już nie. Przydałoby się tam odsłuchiwane polecenia lub bardziej zaangażowana obsługa.

I niestety z wózkiem tam nie wjedziecie, więc dzidziuś był u nas na rękach.

I kolejny hit - to warsztat robienia pierników, my wybraliśmy Piernikarnię Starotoruńską, ale są też inne miejsca. Bardzo ciekawie było opowiedziane o piernikach, dzieciaki słuchały z otwartymi buziami.

A potem… robimy pierniki i oczywiście kupujemy kolejne.

Bardzo fajnym miejscem jest Baj Pomorski (spektakl i wygląd), ale to nie dla mojego niemowlaka.

Podziwiamy z dziećmi toruńskie atrakcje

I można jeszcze wiele fajnych miejsc odwiedzić w Toruniu... tylko więcej czasu trzeba.

My wróciliśmy z wycieczki mega zadowoleni.