Bieszczadzkie harce

Na początek może przedstawię naszą rodzinę: mama Ola, tata Piotr oraz Stasio (4 l.) i Tadzio (11 m-cy). Oczywiście kochamy podróżować! Wycieczki z dziećmi na pewno wymagają więcej organizacji, przemyśleń i przygotowań niż wyjazdy przed erą rodzicielstwa. Najgorsze jest pakowanie! Jednak to drobna niedogodność w porównaniu do tego, o ile więcej dostrzega się i docenia wtedy małych rzeczy. Czerpie się więcej radości i to bez podróżowania w dalekie zakątki świata.

Nasza rodzina zdecydowanie preferuje góry, a szczególnie bliskie naszemu sercu są Bieszczady. Nieustannie próbujemy to zamiłowanie zaszczepić w naszych dzieciach, które towarzyszą nam dzielnie w tych wyprawach już od swoich pierwszych miesięcy - początkowo tylko ze Stasiem, a teraz już w czteroosobowym składzie.

Bieszczady są piękne o każdej porze roku. Udało nam się je podziwiać wielokrotnie latem, kilka razy wiosną i raz zimą, a teraz szykujemy się do naszej pierwszej jesiennej, bieszczadzkiej wyprawy.

Zimowy wypad w Bieszczady

Zimą naszą wycieczkę rozpoczęliśmy w Wetlinie, gdzie nocowaliśmy w domku Kraina Wetlina. W górach ciężko się nudzić. Niezależnie od pogody, poza podziwianiem pięknego, śnieżnego krajobrazu, jazdą na sankach i nartach biegowych, można wybrać się na przejażdżkę Bieszczadzką Kolejką Leśną.

Zima w górach - bieszczadzkie harce

Nasza chatka w Wetlinie

Korzystaliśmy z niej już latem. Jest to niesamowita atrakcja dla dzieci, ale również dorosłym sprawia sporą radość, a ośnieżona okolica, ciepła herbatka i piecyki na drewno w wagonach dodają bajkowego klimatu.

Ferie w górach - Bieszczady
Ulubione miejsce zimą
Kolejka leśna - atrakcja dla dzieci

Bieszczadzka kolej leśna

Jeżeli ktoś preferuje inny rodzaj przejażdżki, polecamy skorzystać z kuligu na saniach ciągniętych przez konie, gdzie punktem kulminacyjnym jest ognisko z kiełbaskami i gorącą herbatą w nieistniejącej wsi Łopienka oraz zwiedzanie tamtejszej cerkwi.

Zwiedzamy cerkiew w Łopiance
Ciekawe miejsce w Bieszczadach

Cerkiew w Łopience

Rodzinny kulig - ferie zimowe

Kulig z ognichem

Pomimo trudnych zimowych warunków (w niektórych miejscach śnieg był po kolana!), udało nam się zdobyć dwa szczyty, pierwszy - Smerek tylko we dwójkę, a Caryńską już rodzinnie (wtedy jeszcze w trzyosobowym składzie).

Podziwiamy widoki w górach

Widok ze Smerka

Zimowy szlak w Bieszczadach

Droga na Caryńska

Połonina Caryńska z dzieckiem

Na Połoninie Caryńskiej

To na pewno nie był nasz ostatni zimowy wypad w Bieszczady!

Bieszczady latem

W tym roku wakacje spędziliśmy m. in. również w Bieszczadach i był to pierwszy raz Tadka w tych pięknych górach. Zazwyczaj naszą bazą był Dwernik, tym razem jednak zatrzymaliśmy się w pobliskim Chmielu w Bieszczadzkiej Osadzie Filmowej - w cudnym miejscu stworzonym przez Roberta, gdzie - poza klimatycznymi domkami i wieloma rozmowami - zapewnił pokaz swojego filmu o Lutku Pińczuku - twórcy kultowej Chatki Puchatka na Połoninie Wetlińskiej.

Poza leniwym spędzaniem czasu nad Sanem i nauką puszczania kaczek, jak zwykle było aktywnie!

Ulubione miejsce na wakacje

Most wiszący w Dwerniczku

Rzeka w Bieszczadach

San

Tym razem wybór, jeśli chodzi o szczyt, padł na Bukowe Berdo, które Staś zdobył na własnych nogach, choć nie był to jego pierwszy raz  wink. Tadkowi jeszcze się upiekło i większość wyprawy przespał u taty w nosidle smile.

Maluch na wczasach

Śpiący Tadzio na wyprawie

Widoki z Bukowego Berda są niesamowite i zyskują miano mojej ulubionej połoniny, zaraz po Caryńskiej.

Widoki z Bukowego Berda

Bukowe Berdo

Nasze górskie wędrówki

Widok z Bukowego Berda

Rodzina na urlopie w Bieszczadach

Mama i Staś

Wybraliśmy szlak z dość szybkim podejściem z Mucznego, za to zeszliśmy dłuższym szlakiem do miejscowości Wołosate.

Jeżeli ktoś nie czuje się na siłach na zdobywanie szczytów, polecamy wycieczkę do ruin cerkwi w miejscowości Krywe. Można to również potraktować jako rozgrzewkę przed trudniejszą górską wędrówką.

Zwiedzamy z dzieckiem okolice

W drodze do cerkwi w Krywe

Aktywny wypoczynek

Drogowskaz na ruiny cerkwi

Co robić z dzieckiem w górach?

Staś z tatą pod ruinami cerkwi

Kolejnym obowiązkowym punktem do odhaczenia w Bieszczadach jest odwiedzenie zagrody żubrów w Mucznem.

Udało nam się nawet poza żubrami podziwiać małego liska, który zaczepiał żubry. Na zdjęciu widać, jak szykują się do pogonienia rudzielca wink.

Podziwiamy żubry

Zagroda żubrów w Mucznem

Będąc u żubrów, wybraliśmy się parę kilometrów dalej na Torfowisko Tarnawa.

Był to przyjemny spacer po drewnianej kładce i nie przeszkadzał nam nawet deszcz smile.

Spacer przez torfowisko

Torfowisko Tarnawa - Staś spaceruje w deszczu

Rodzinny czas...

Kolejnego dnia wybraliśmy się na wycieczkę do Groty (jaskinia Jahybta) w Rosolinie. Najpierw spacer przez piękną polanę, a następnie dość stromym zejściem doszliśmy do imponującej skały z grotą nad potokiem Czarnym.

Kierunek - grota!

Polana prowadząca do groty

Czarny Potok

Staś w potoku Czarnym

Rodzinna wyprawa

Tadzio nad potokiem Czarnym

Bieszczadzkie przysmaki

Ale Bieszczady to również cudowna kuchnia! Naszymi ulubionymi knajpami zdecydowanie są Wilcza Jama oraz Bieszczadzka Legenda. Ulubionym przysmakiem dzieci były pierogi z jagodami.

Obiad z maluchem w Bieszczadach

Tadzio je pierogi z jagodami w Wilczej Jamie

Wypoczynek po wycieczce

Chillout na hamaku w Bieszczadzkiej Legendzie

Gdzie jeszcze wybrać się z dziećmi?

Pomimo tego, że Bieszczady zajmują w naszym sercu szczególne miejsce, chętnie podróżujemy również w innych kierunkach. W tym roku udało nam się wybrać na krótki wypad do Kudowy Zdrój, gdzie w pobliskim Zieleńcu Staś spróbował po raz pierwszy swych sił na nartach, był to również pierwszy wyjazd Tadzia w jego życiu.

Idealne miejsce na zimowe sporty

Zieleniec Ski Arena w oczekiwaniu na Stasia

Odwiedziliśmy również Skalne Miasto.

Kolejnym górskim kierunkiem były Ujsoły u cudownej Pani Ewy, gdzie wybraliśmy się na Przegibek oraz na wycieczkę na Janosikowe Diery, gdzie Staś był zafascynowany naszymi historiami o zbójach i Janosiku.

Wędrówka z całą rodziną

Cała rodzinka na Przełęczy Przegibek

Polecane przez Rodziców miejsce na wyprawę
Bieszczadzkie harce w naszym wydaniu

Janosikowe Diery

Żeby nie było, że tylko góry... W wakacje wybraliśmy się również nad morze do Władysławowo do fantastycznego domku Cyprys znalezionego dzięki stronie dzieciochatki.pl.

Mamy nadzieję, że dalej uda nam się poszerzać nasze górskie horyzonty, a wyprawa do Tylicza stanowiłaby do tego doskonałą okazję smile.

Aleksandra Kokocińska

autorka zdjęć i tekstu przysłanego na Konkurs