Z Babą Jagą na Olimp - BabyJagowo i Łysa Góra z dziećmi

Z Babą Jagą na Olimp

Góry Świętokrzyskie - rodzinna wycieczka

Baba Jaga

Na co dzień zwiedzamy wysokie Alpy, dlatego dla odmiany postanowiliśmy pokazać naszym brzdącom najniższe góry w Polsce. Dla niespełna dwuletniej Krystynki i pięcioletniego Mikołaja była to świetna okazja na poznanie Baby Jagi.

Babyjagowo

Zwiedzanie Gór Świętokrzyskich rozpoczęliśmy od wizyty w Babyjagowie przy ośrodku Jodłowy Dwór w miejscowości Huta Szklana. Jest to niewielki zespół budynków, który nawiązując do legend i baśni, prezentuje kulturowe i historyczne walory województwa świętokrzyskiego.

Na dzieci czeka tu m.in.:

• Chatka Jasia i Małgosi
  • Chatka Baby Jagi na kurzej stópce
  • Jaskinia Zbója Madeja pilnującego skarbów
  • Łódź Wikingów
  • Tunel strachu

Już same odwiedziny w Babyjagowie owiane były mgiełką tajemnicy, gdyż po przybyciu nikogo tam nie zastaliśmy. Było tylko słychać pełną napięcia muzykę. Na szczęście, gdy zadzwoniliśmy na podany przy kasie numer telefonu, z pobliskiego Jodłowego Dworu „przyleciała” do nas Czarownica, która otwarła wrota Babyjagowa. Zwiedzanie zaczęliśmy od znanej już Mikołajowi chatki Jasia i Małgosi, gdzie zadowolony Mikołaj mógł przysiąść obok Jasia, a Krystynka mogła wskoczyć do pieca. Ta mini chatka bardzo przypadła im do gustu.

BabyJagowo - zwiedzanie z dziećmi
Atrakcje dla dzieci - BabyJagowo
Warto odwiedzić BabyJagowo

Chatka Jasia i Małgosi

Później szukaliśmy skarbów w Jaskini Zbója Madeja oraz odwiedziliśmy Babę Jagę w chatce na kurzej stópce

Z dziećmi w Górach Świętokrzyskich
Odwiedzamy BabyJagowo z rodziną

Chatka na kurzej stópce

Tunel strachu z mnóstwem migających świateł i postaci był dla dzieci trochę przerażający, ale stanowił ciekawe dopełnienie całości. Nagromadzone emocje dzieci mogły rozładować, bawiąc się na Łodzi Wikingów i zaglądając do wielkiego czarodziejskiego gara.

Zabawa na Łodzi Wikingów
Ciekawe miejsce do odwiedzenia w Górach Świętokrzyskich
Urlop z atrakcjami dla dzieci w świętokrzyskim
Rodzinna wyprawa do BabyJagowa

Łódź Wikingów

Wchodząc do Babyjagowa, otrzymaliśmy misję znalezienia kilku elementów. Z naszą pomocą dzieciaki wszystko odszukały i przy wyjściu dostały słodką nagrodę. A na zakończenie zwiedzania mogliśmy zrobić sobie zdjęcia w Babyjagowych czapkach. Choć samo Babyjagowo jest naprawdę niewielkie, uważam, że warte zobaczenia ze względu na prezentowane tam baśnie i nawiązanie do legend Gór Świętokrzyskich.

Zabawa w BabyJagowie
W czapkach czarownicy
BabyJagowo - wizyta z dziećmi

Babyjagowo

Zdobywamy Łysą Górę

Nasz samochód zostawiliśmy na parkingu przy Jodłowym Dworze i pieszo ruszyliśmy na Łysą Górę. W jedną stronę szliśmy wzdłuż asfaltu, droga była łatwa, ale dość monotonna. Na szczęście nie było daleko i już po około 45 minutach dotarliśmy na tzw. Polski Olimp, czyli Łysą Górę.

Wejście na Łysą Górę
Łysa Góra - na szlaku z dziećmi
Trasa na Łysą Górę

Świętokrzyski Park Narodowy - Łysa Góra

Szczyt Łysej Góry otoczony jest przez Pogański Wał Kultowy o długości około 1,5 km, który jest dowodem istnienia na Łysej Górze we wczesnym średniowieczu ośrodka kultu pogańskiego. Ludzie zbierali się tam, aby się modlić i składać ofiary.

Punkt widokowy

Nieopodal tabliczki znajduje się platforma widokowa, z której możemy podziwiać gołoborza, czyli bezleśne obszary (gołe od boru) znajdujące się na stokach pasm górskich. W odróżnieniu od rumowisk skalnych w Tatrach, gołoborza leżą poniżej górnej granicy lasu i są formą kopalną, tzn. ulegają ciągłemu zmniejszaniu poprzez zarastającą je roślinność. Sama platforma widokowa jest ogrodzona i dzieciaki nie mogły nigdzie spaść, a bieganie po stalowej konstrukcji sprawiło im dużą frajdę.

Wchodzimy na platformę widokową
Łysa Góra - spacer z dziećmi
Podziwiamy panoramę z platformy widokowej
Łysa Góra - widoki z platformy

Łysa Góra - platforma widokowa

Klasztor

Nieopodal Łysej Góry znajduje się klasztor Benedektynów. Po drodze do klasztoru minęliśmy RTCN Święty Krzyż (Radiowo-Telewizyjne Centrum Nadawcze Święty Krzyż), które było interesującą, wyłaniającą się z lasu budowlą. Szkoda, że kompletnie ogrodzone i niedostępne do zwiedzania.

Świętokrzyskie - warto zwiedzić z dziećmi

Radiowo-Telewizyjne Centrum Nadawcze Święty Krzyż

Była sobota, a do przyklasztornego kościoła ustawiała się kolejka ślubów. Jeszcze jedni nowożeńcy nie opuścili kościoła, a przy wejściu już czekały kolejne pary. Na szczęście gorączka ślubu już dawno za nami, więc skupiliśmy się na oglądaniu widoków i przespacerowaliśmy się wzdłuż klasztornych murów. Nasze dzieci naciągnęły nas na przyklasztorne lody, które były miłą ochłodą w to słoneczne sobotnie popołudnie.

Przerwa na lody
Odpoczywamy przy klasztorze
Góry Świętokrzyskie - dobre miejsce na rodzinny urlop

Przy klasztorze

Ścieżka w puszczy

Po wyczerpującym zwiedzaniu postanowiliśmy odpocząć od ludzi i zaszyć się w lesie. Na drogę powrotną wybraliśmy ścieżkę przez Puszczę Jodłową. Sama nazwa wydała nam się interesująca i okazało się to strzałem w dziesiątkę. Zamiast wędrować asfaltem, zagłębiliśmy się w puszczy, podziwialiśmy monumentalne drzewa i czytaliśmy dzieciom ciekawostki z tablic informacyjnych. Dzięki temu droga do samochodu upłynęła nam szybko i przyjemnie.

Spacerujemy po ścieżce w lesie
Leśna trasa z dziećmi
Relaks wśród natury w świętokrzyskim

Na leśnej ścieżce

Nocleg

Na nocleg wybraliśmy agroturystykę Katarzyna, ul. Kielecka 55 w Świętej Katarzynie. Obiekt w pełni zasługuje na przyznaną na bookingu łączną notę 9.1 , gdyż oferuje czyste, przestronne pokoje, zaplecze kuchenne oraz przepiękny plac zabaw w ogrodzie. I tak po wyczerpującym dniu nasze brzdące szalały na placu zabaw, a my w ciszy podziwialiśmy zachodzące nad agroturystyką słońce.

Plac zabaw dla dzieci w Agroturystyce Katarzyna

Agroturystyka Katarzyna

Informacje praktyczne

• Adres: Parking, Jodłowy Dwór - Huta Szklana 34, 26-004 Huta Szklana
  • NoclegAgroturystyka Katarzyna - Kielecka 55,  26-010 Święta Katarzyna
  • Koszty: Baby Jagowo – bilet wstępu 15 zł/osoba (dzieci do 3 roku życia gratis); Wstęp do Świętokrzyskiego Parku Narodowego + platforma widokowa – 14 zł normalny, 7 zł ulgowy; Nocleg około 340 zł

Montaniero

autorka zdjęć i tekstu przysłanego na Konkurs