Zabawy z dzieckiem w podróży

Dodano: 2021-08-30 godz. 10:46

PODSTAWOWA ZASADA:

Najlepsze zabawki nie zastąpią dobrego towarzystwa. Mama lub tata na siedzeniu obok (jeśli oczywiście nie ma rodzeństwa) mogą sprawić, że dziecko każdą podróż będzie traktować jak przygodę. W wielu zabawach wystarczy zmieniający się za oknem krajobraz, dobre pomysły i drobiazgi z torebki mamy.

Wykorzystajmy dobrze ten czas wspólnej podróży - rzadko zdarza się okazja spędzenia z dzieckiem tylu chwil. Warto spojrzeć na wyjazd właśnie w ten sposób.
 

RADY DLA RODZICÓW MŁODSZYCH DZIECI:

Zabawki koniecznie zapakujmy, gdy dziecko nie widzi i w podróży stopniowo wyjmujmy z torby. Nigdy nie wyciągajmy wszystkich naraz, bo już w pierwszej godzinie mały turysta będzie znudzony! Najlepiej zabrać ze sobą jakiś nowy drobiazg i takie zabawki, którymi się dawno nie bawił.

Wypróbowany sposób: gdy dziecko w domu przestaje się czymś bawić, bo mu się znudziło, chowamy to w jakimś schowku i wyciągamy dopiero, gdy dawno o tym zapomni (np. po 2 miesiącach). Podróż to właśnie świetny moment, by zabrać taką zapomnianą zabawkę, która teraz będzie mała posmak nowości.

Niemowlakowi można zawiesić zabawki na pałąku od fotelika samochodowego. Najlepiej przymocować zabawkę tasiemką albo kupić specjalny plastikowy łańcuch o wielkich oczkach, którym można je przypiąć. Są także specjalne pałąki z przyczepianymi zabawkami. Wtedy nie będziemy co chwila "nurkować", żeby podnieść upuszczoną i wybrudzoną grzechotkę.
Starszemu dziecku warto przymocować z tyłu przedniego siedzenia specjalną matę z wieloma kieszeniami.

 

ZABAWKI NA PODRÓŻ Z NIEMOWLAKIEM:

  • 2 nowe i 2 ulubione grzechotki i gryzaczki
  • ulubiona Przytulanka
  • miękka książeczka z lusterkiem i ruchomymi, szeleszczacymi elementami
  • znikopis, w którym będziemy dziecku rysować
  • pacynki
  • to, co mamy akurat pod ręką: plastikowa butelka po napoju, do której wrzucamy kilka kamyków, apaszka mamy, podróżne lusterko, mała latarka, którą można zapalać i gasić


ZABAWY Z NIEMOWLAKIEM W PODRÓŻY:

  • "A kuku" - przykrywamy się na chwilę pieluszką tetrową, a potem pokazujemy się dziecku, wołając: "A kuku!". Możemy na chwilę nakryć dziecko, misia, lalę. "Gdzie jest lala? Nie ma jej. Musimy ją znaleźć." "O jest!"
  • Zabawy paluszkowe: "Warzyła sroczka kaszkę", "Idzie rak-nieborak", "Kosi-kosi-łapci", "Idzie kominiarz po drabinie"
  • Zawiązujemy chusteczkę na palcu, rysujemy na niej oczy, buzię, nos - urządzamy teatrzyk; mogą też wystąpić miś i lala
  • Śpiewamy dziecku
  • Rysujemy mu obrazki w znikopisie, a potem zmazujemy
  • Robimy różne miny


ZABAWKI NA PODRÓŻ DLA 1-2 LATKA:

  • ulubiona Przytulanka lub lala, dla której zabieramy ubranka
  • znikopis lub zeszyt + kredki lub flamastry
  • 2 nowe książeczki lub takie, których dziecku dawno nie czytaliśmy, więc na pewno nie jest nimi znudzone; najlepiej zabrać książeczki interaktywne – z ruchomymi obrazkami, okienkami, magnesami, naklejkami
  • kolorowanka
  • 2-3 nowe małe zabaweczki lub takie, którymi dawno się nie bawiło
  • pacynki na palce
  • mała plastikowa kierownica
  • piosenki i bajki na CD


ZABAWY W PODRÓŻY DLA 1-2 LATKA:

  • Chowamy na chwilę misia i wołamy „ A kuku!”, gdy nagle wyskakuje zza naszych pleców lub z różnych stron dziecka
  • Razem opiekujemy się misiem, lalą, przebieramy je w różne stroje, zmieniamy pieluszkę, układamy do snu, dajemy jeść, pić,
  • Urządzamy teatrzyk z pacynkami albo misiem i lalą w rolach głównych
  • Nadal sprawdzają się zabawy paluszkowe typu „Warzyła sroczka kaszkę”
  • Śpiewamy dziecku, a gdy jest większe, uczymy je śpiewać razem z nami
  • Słuchanie razem piosenek na CD i wspólne ich śpiewanie. Gdy dziecko jest większe, możemy słuchać wierszyków i bajek
  • Czytamy mu książeczkę albo po prostu opowiadamy, co jest na obrazkach
  • Otwieramy książeczkę lub kolorowe czasopismo i pytamy: „Gdzie tu jest koń?”, „Gdzie jest samochód?”, a dziecko pokazuje
  • Pytamy, kto robi „miau miau”, kto robi „hau hau” - dziecko zgaduje; potem pytamy: „Jak robi kotek?”, „Jak robi piesek?”
  • Uczymy malucha nazywania części ciała; potem pokazujemy mu oko i pytamy „Co to jest?” albo „Czy to jest ucho?” lub „Gdzie jest oko?”, „Gdzie jest ucho?”
  • Mama rysuje np. bałwana, a potem prosi dziecko, by narysowało to samo
  • Zaczynamy rysować np. kota, dziecko dorysowuje coś, potem my i tak na zmianę
  • Malowanie flamastrami po szybach – potem wystarczy zetrzeć wilgotną szmatką
  • Opowiadanie bajek - zawsze wywoła wielki entuzjazm!
  • Oglądanie po kolei skarbów z torebki mamy
  • Uczymy się kolorów, potem pytamy: „Jakiego koloru jest mamy bluzka?”, „Co jest niebieskie?”
  • Dziecko zamyka oczy lub zawiązujemy mu oczy apaszką, my wyjmujemy coś z torebki, wkładamy do rączki i pytamy „Zgadnij, co to jest?”

♦  ♦  ♦  ♦  ♦

Czytasz artykuł w portalu Dzieciochatki.pl - Miejsca Przyjazne Dzieciom

NOCLEGI POLECANE PRZEZ RODZICÓW: 
>>KLIKNIJ TU<<

♦  ♦  ♦  ♦  ♦

ZABAWKI NA PODRÓŻ DLA 3-5 LATKA:

  • ulubiona Przytulanka
  • 2-3 nowe drobiazgi
  • książeczki, najlepiej interaktywne (np. z magnesami, okienkami)
  • znikopis lub zeszyt + ołówek, długopis,kredki lub flamastry (książka w sztywnej oprawie może służyć za podkładkę do rysowania)
  • kolorowanki i gazetki z naklejkami, zagadkami, labiryntami, okienkami
  • pacynki
  • karty „Czarny Piotruś”
  • magnetyczne warcaby
  • przesuwne układanki obrazkowe z plastikowych kwadracików
  • małe gry zręcznościowe z kuleczkami, którymi trzeba trafić w "dołki"


ZABAWY W PODRÓŻY DLA 3-5 LATKA:

  • Teatrzyk, w którym bierze udział rodzic i dziecko, a aktorami są np. miś i lala albo nawet samochodzik
  • Miś (w tej roli my) opowiada o tym, co zobaczy, gdy dojedziemy na miejsce i co tam będziemy robić
  • Mówimy dziecku, co oznacza mijany znak drogowy, a następnym razem ono rozpoznaje i opowiada, czego oczekiwać, gdy widzimy ten znak
  • Dziecko zamyka oczy i zgaduje, co zobaczy, gdy je otworzy: czy to będzie dom, łąka czy pole
  • Lustro - jedna osoba jest lustrem dla drugiej i musi dokładnie naśladować jej miny i gesty, potem zmiana
  • Bezgłośnie poruszając ustami, mówimy różne słowa, a dziecko ma na podstawie układu ust odczytać, co to za słowo. Potem zamieniamy się rolami.
  • Nucimy melodię, a pozostali muszą zgadnąć, jaka to piosenka albo z jakiej bajki jest melodia
  • Uczymy się razem nowej piosenki lub wierszyka
  • "Wygniatanie" samolotów i inne "origami" z kartek papieru


KTO PIERWSZY ZOBACZY

  • Rozpoznajemy marki samochodów, a potem robimy konkurs, kto pierwszy zobaczy np. volkswagena
  • Konkurs, kto pierwszy zobaczy więcej czerwonych samochodów w ciągu najbliższych 5 minut
  • Kto pierwszy zobaczy coś niebieskiego, zielonego, żółtego
  • Kto pierwszy zobaczy np. konia w czasie następnych 30 minut, otrzymuje punkt, wygrywa ten, kto zdobędzie ich najwięcej


HISTORYJKI

  • Wymyślamy historyjki o ludziach, których widzimy przejeżdżając, np. dokąd biegła ta pani z wielką torbą, co w niej miała? jaką rodzinę ma chłopiec, który pojechał na rowerze?
  • Tworzymy opowiadanie. Jedna osoba mówi pierwsze zdanie, druga kolejne, potem znów następna. I tak w kółko. Każdy może dodać jednorazowo 1 zdanie.
  • Obserwujemy, jakie kształty mają chmury i układamy o tym historyjki.


ZGADYWANKI

  • Jedna osoba wymyśla sobie jakiś przedmiot, zwierzę czy roślinę. Pozostali zadają jej pytania, np."czy to zwierzę?","czy to mieszka w wodzie?". Można odpowiedzieć tylko "tak" lub "nie". Na tej podstawie trzeba zgadnąć co to jest.
  • "Widzę coś żółtego!". Pozostali na tej samej zasadzie jak w poprzednim konkursie na podstawie odpowiedzi "tak" lub "nie", muszą zgadnąć, co to jest.


ZABAWY W PODRÓŻY DLA DZIECI W WIEKU 6-8 LAT:


W tym wieku dziecko już zwykle samo doskonale wie, jakie zabawki i innych pogromców nudy chce ze sobą zabrać, więc mamy ułatwione zadanie. Dodatkowo przed długą podróżą możemy mu sprawić niespodziankę i kupić książeczkę z łamigłówkami i krzyżówkami. Pamiętajmy też o zeszycie i ołówkach (dla zapominalskich).

Sprawdzi się tu część zabaw, które polecamy dla 5-latków, ale też inne, wykorzystujące i rozwijające nowo zdobyte umiejętności.

 

LITERY

  • Wyszukiwanie literek na rejestracjach mijanych samochodów. Każdy wybiera sobie jedną literę i wypatruje jej; za znalezienie dostaje punkt. Wygrywa ten, kto ich znajdzie więcej w ciągu 20 minut.
  • Jedna osoba mówi słowo, a druga wyraz rozpoczynający się na ostatnią literę tego słowa i tak następne  i następne; żeby nieco utrudnić można ustalić, że używamy tylko nazw zwierząt, roślin albo miast.
  • Każdy po kolei mówi nazwę np. owocu rozpoczynajacą się na literę A. Ten kto nie umie już wymienić nazwy, odpada. Wygrywa ten, kto wytrwa najdłużej. Potem wymieniamy owoce np. na literę B.
  • Jedna osoba patrzy przez okno i mówi: " Widzę coś na literę M". Pozostali zgadują, o co chodzi.
  • Gra w "Państwa i miasta". Każdy otrzymuje kartkę, którą dzieli na rubryki: państwo, miasto, rzeka, owoc, warzywo, zwierzę, kolor itp. Losowo wybieramy literkę. Każda z osób w rubryki wpisuje nazwy rozpoczynające się na tą literę. Jeśli nazwa nie powtórzy się u innych, otrzymuje 10pkt., gdy inne osoby mają tą samą - dostają po 5 pkt. A gdy się nic nie wymyśli - oczywiście 0 pkt. Podliczamy punkty za rundę. Po 10 rundach ogłaszamy zwycięzcę.


ZABAWY Z NAZWĄ MIEJSCOWOŚCI

  • Literowanie nazw miejscowości (dla młodszych)
  • Na jaką literę rozpoczyna się nazwa miasta. Czy znasz jakieś inne nazwy rozpoczynające się na tą literę.
  • Układanie z liter nazwy miejscowości innych słów, np. KATOWICE: KOT, KAT, KOTWICA, KWIT
  • Czytanie nazwy miejscowości od końca
  • Tworzenie z liter nazwy miejscowości śmiesznych, niekoniecznie sensownych haseł, np. KATOWICE: Kolorowe Arbuzy Tratowały Okoliczne Wioski Idąc Całą Ekipą.
  • Wymyślanie rymów do nazw miejscowości, które mijamy.
  • Układanie wierszyków z użyciem tej nazwy.


RYSOWANIE

  • Rysując to, co widzi za oknem, dziecko tworzy "album" naszej podróży, w którym zamiast zdjęć są jego rysunki.
  • Wspólne rysowanie. Na górze kartki pierwsza osoba rysuje głowę jakiegoś stwora (pozostali nie podglądają), a następnie zagina kartkę od góry w ten sposób, by było widać tylko początek szyi. Następna osoba dorysowuje szyję, kolejna po zagięciu tułów itd. Albo, gdy mamy tylko 2 osoby - rysujemy naprzemian. Gdy na koniec odsłonimy cały rysunek, śmiechu będzie co niemiara.
  • Dziecko rysuje jeden element jakiegoś przedmiotu, ale nie zdradza, co ma na myśli. Rodzic dorysowuje następny element (wg własnej koncepcji, co to może być). Potem znów dziecko i tak naprzemian. Aż w końcu dojdziemy do wspólnego rozwiązania
  • Dziecko rysuje element jakiegoś przedmiotu, a rodzic zgaduje, czego to fagment. Jeśli nie zgadł, dziecko dorysowuje kolejny element i tak do momentu, aż rodzic zgadnie, co to jest; zamiana ról.
  • Rysujemy scenkę z jakiejś bajki - dziecko ma zgadnąć, jaka to bajka; potem dziecko rysuje, a my zgadujemy.

 

MAPA PODRÓŻY

Dziecku powierzamy rolę "pilota". Ma odczytywać z mapy (najlepiej własnej, dodatkowej), jaka miejscowość przed nami, ile kilometrów zostało do przejechania, w którą stronę teraz powinniśmy skręcić itd. Dla malca to wielka frajda i czuje się dumny z tak poważnej funkcji.

  • Malec może sam rysować mapę w trakcie podróży, wpisując nazwy miejscowosci i ciekawe miejsca, które mijamy. Dodatkowo może ją ozdobić rysunkami.


GRY

  • Kółko i krzyżyk
  • Gra w statki
  • Dziecięce karty
  • Karty UNO - wspaniała gra dla całej rodziny
  • Kamień, papier, nożyczki
  • Magnetyczne układanki


DODATKOWE RADY NA PODRÓŻ Z MAŁYM DZIECKIEM:

Zawsze warto wziąć ze sobą w podróż przewodnik, w którym będą opisane miejsca, które mijamy i te, które są celem naszej drogi. Poczytajmy, jakie atrakcje czekają na dzieci w okolicy, do której jedziemy. Zaplanujmy razem wycieczki, obejrzyjmy zdjęcia.

Dzieci lubią także słuchać opowieści z naszego dzieciństwa oraz z czasów, gdy same były zupełnie malutkie. Wspólna podróż to doskanała okazja, by trochę powspominać. Rzadko przecież zdarza  się, żebyśmy spędzili z dzieckiem tyle czasu, nie mając stale "czegoś do zrobienia".

Spójrzmy na wspólny wyjazd właśnie tak. To czas dla nas i naszego dziecka. Możemy go wykorzystać na pogłębienie łączących nas więzi i lepsze poznanie się nawzajem.
Więc zrelaksujmy się, potraktujmy podróż jako przygodę - i w drogę! smiley
   

 

Jeśli chcesz wygrać wyjazd w góry z całą rodzinką, weź udział w naszym Konkursie!

 

Przeczytałeś artykuł w portalu Dzieciochatki.pl - Miejsca Przyjazne Dzieciom

POLECANE NOCLEGI PRZYJAZNE DZIECIOM: 
>>KLIKNIJ TU<<



Więcej ciekawych artykułów o podróżowaniu z dziećmi po Polsce tutaj:

WAKACJE Z DZIEĆMI

 
CIEKAWE MIEJSCA NA WYPRAWY Z DZIEĆMI

 NIEZBĘDNIK PODRÓŻUJĄCEGO Z DZIECKIEM

Jeśli podoba Ci się nasz artykuł lub masz do niego uwagi, zostaw komentarz poniżej.

 

Chronione przez Copyscape


 WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE

 Portal DziecioChatki.pl


Podziel się ze znajomymi

Wybrane wpisy
Miejsca przyjazne dzieciom
Wyszukiwarka noclegów przyjaznych dzieciom
Gdzie chcesz spędzić wakacje z dzieckiem?
Dodaj komentarz
Administratorem Państwa danych osobowych zebranych w trakcie korespondencji z wykorzystaniem formularza kontaktowego jest CREONET Hanna Wróbel z siedzibą w Ostrowie Wielkopolskim, przy ul. Wysockiej 1, 63-400, e-mail: dzieciochatki@op.pl. Dane osobowe mogą być przetwarzane w celach: realizacji czynności przed zawarciem umowy lub realizacji umowy, przedstawienia oferty handlowej, odpowiedzi na Państwa pytania – w zależności od treści Państwa wiadomości. Podstawą przetwarzania danych osobowych jest artykuł 6 ust. 1 lit. b Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych (RODO), tj. realizacja umowy lub podjęcie czynności przed zawarciem umowy, artykuł 6 ust. 1 lit. a RODO, tj. Państwa zgoda, artykuł 6 ust. 1 lit. f, tj. prawnie uzasadniony interes administratora – chęć odpowiedzi na Państwa pytania i wątpliwości. Dane osobowe będą przetwarzane przez okres niezbędny do realizacji celu przetwarzania, tj. do zawarcia umowy, przedstawienia oferty handlowej, udzielenia odpowiedzi na Państwa pytania lub wątpliwości i mogą być przechowywane do upływu okresu realizacji umowy i przedawnienia roszczeń z umowy. Osoba, której dane osobowe są przetwarzane ma prawo dostępu do danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych osobowych, z zastrzeżeniem, że prawo do przenoszenia danych osobowych dotyczy wyłącznie danych przetwarzanych w sposób wyłącznie zautomatyzowany. Osoba, której dane osobowe są przetwarzane na podstawie zgody, ma prawo do jej odwołania w każdym czasie, bez uszczerbku dla przetwarzania danych osobowych przed odwołaniem zgody. Osoba, której dane osobowe są przetwarzane ma prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak brak ich podania spowoduje niemożność realizacji umowy, podjęcia czynności przed zawarciem umowy, przedstawienia oferty handlowej, odpowiedzi na pytania lub wątpliwości.