Hero Realms Ruiny Thandaru - recenzja

Dodano: 2022-02-07 godz. 18:38

W ruinach Thandaru - Hero Realms - dodatek Ruiny Thandaru

Miasto Thandar, znane nam z podstawowej wersji gry, może nie leży jeszcze w ruinach, ale zdecydowanie zbierają się nad nim czarne chmury. W mrocznych zaułkach i podziemiach Thandaru pojawił się nowy złowrogi kult, przy którym wyznawcy Nekrosa wyglądają całkiem niewinnie. Nekrosi nie krępują się przed używaniem nekromancji i przyzywaniem demonów aby zwiększyć swoją potęgę, ale, jak dowiadujemy się z pierwszych scenariuszy Ruin Thandaru, dla nowego kultu Pustoszycieli śmierć i zniszczenie nie są drogą do celu - są celem w samym sobie. Na szczęście są w mieście znani nam już bohaterowie, gotowi stawić czoła ciemności. Trochę wprawdzie słabsi niż kiedyś, ale za to zdolni do rozwoju.

Ruiny Thandaru - recenzja dodatku do gry Hero Realms

 

O Hero Realms pisaliśmy już na naszym blogu, podobnie jak mini dodatkach do tej gry wprowadzających do niej talie bohaterów i potężnych bossów. Tym razem przedstawiamy pierwszy duży dodatek do tej gry - Ruiny Thandaru. Można powiedzieć, że dodatek Ruiny Thandaru całkowicie odmienia obraz tej gry karcianej, zamieniając Hero Realms we w pełni kooperacyjne doświadczenie, z fabułą i powiązanymi ze sobą scenariuszami, a nawet rozwojem postaci.

Dodatek Ruiny Thandaru wprowadza do gry Hersztów, którym bohaterowie stawiać będą czoła, oraz specjalną talię, z której Herszt korzysta podczas walki z graczami. W pudełku znajdziemy też instrukcję oraz księgę przygód opisującą przygotowanie, tło fabularne dodatku, oraz sposób przygotowania kolejnych potyczek. Do gry potrzebne będą talie bohaterów, które przedstawialiśmy już we wcześniejszej recenzji, a Ruiny Thandaru zawierają nowe karty, które umożliwiają rozwój postaci w toku kolejnych rozgrywek.

 

Mechanika

Przed przystąpieniem do rozgrywki każdy z graczy wybiera jednego z dostępnych bohaterów oraz miejsce przy stole - to ostatnie jest o tyle ważne, że tylko sąsiadujący ze sobą gracze mogą sobie pomagać. Następnie czytamy opis fabularny kolejnego scenariusza i przygotowujemy talię Herszta zgodnie z instrukcją. W tym momencie wybieramy też poziom trudności - tych jest kilka, ale na początku nawet na najłatwiejszym można przegrać.

Na początku swojej tury gracz odkrywa jedną kartę z talii Herszta. Najpierw wykonuje polecenie z talii Herszta określone kolorem karty, a następnie rozpatruje samą kartę. Część z nich ma efekt natychmiastowy, który należy od razu rozpatrzyć, a następnie odrzucić kartę, ale większość z nich to karty sługusów, które leżą na stole dopóki nie zostaną pokonane i dają efekt co turę. Na koniec herszt wykorzystuje wszystkie zgromadzone punkty ataku na zadawanie obrażeń bohaterowi i ogłuszanie jego czempionów. Kiedy Herszt zakończy swoje działania gracz może normalnie wykonać swoje akcje zgodnie z regułami Hero Realms, kupując karty i wykorzystując je do atakowania Herszta i jego sługusów.

Gra toczy się do momentu wyeliminowania Herszta lub wszystkich bohaterów, lub do spełnienia warunków zwycięstwa/przegranej określonych w scenariuszu. Jeżeli bohaterowie wygrają, to otrzymują punkty doświadczenia i/lub karty, które dołączają do swojej talii startowej. Za punkty doświadczenia można kupować dodatkowe życie lub ulepszać karty zdolności klasowych.

Jest całe drzewko umiejętności i karty w ilościach sugerujących, że będą potrzebne do przechodzenia kolejnych kampanii w z przyszłych dodatków. W sumie działa to bardzo sprawnie, a gra jest dość wymagająca - nawet na najniższym poziomie trudności - ale i satysfakcjonująca.

 

Wykonanie

Wykonanie gry należy pochwalić. Karty bossów są duże, czytelne i wykonane z grubszej tekturki. Grafiki na kartach są klimatyczne i trzymają poziom, do którego przyzwyczaiła nas podstawowa wersja gry i kolejne dodatki. Instrukcja jest czytelna, a księga przygód kolorowa i opatrzona większymi wersjami wybranych grafik z kart.

Jeśli czegoś można się przyczepić, to tekstów w księdze przygód, które są krótkie, dość drętwe i napisane bez polotu. Spełniają swoje zadanie, wprowadzając graczy w świat i opisując co się właściwie dzieje, ale zdecydowanie mogłyby być bardziej obszerne i lepiej napisane. Mam też niewielkie zastrzeżenie do pudełka: ładna kolorowa wypraska zrobiona jest tak, że całą grę wraz z dodatkiem można włożyć do jednego pudełka dopiero po jej wyjęciu.

 

Zaginiona wioska

Hero Realms: The Lost Village Campaign Deck to kolejna część kampanii rozpoczętej w dodatku Ruiny Thandaru. Zawiera on kolejne scenariusze kampanii, około 100 nowych kart i dwanaście kart hersztów, wśród których dominują agresywne zwierzęta i zmiennokształtny elf.

Zapowiada się to bardzo intrygująco i nie mogę się już doczekać kontynuacji historii rozpoczętej w Ruinach Thandaru (i okazji do zdobycia potężniejszych kart zdolności dla mojej kapłanki). W planach wydawcy jest również kolejna, trzecia część kampanii.

 

Informacje pudełkowe

Wiek: 12+ Grałem z dziewięciolatkiem i bez problemu radził sobie z zasadami. Myślę, że spokojnie poradziłoby sobie i młodsze dziecko. Ponieważ Ruiny Thandaru to karcianka kooperacyjna, łatwa do opanowania, ale dająca spore możliwości kombinowania, to świetnie nadaje się do gry w mieszanym wiekowo gronie. Poziom wyzwania jaki stawiają scenariusze jest jednak dość wysoki, więc nie jestem pewien czy młodsi gracze byliby w stanie grać w nią samodzielnie. Nie ma natomiast w Ruinach Thandaru nic szczególnie strasznego ani dorosłych tematów, które wykluczyłyby granie z dziećmi.

Czas: 90 minut. Nie wiem czy te 90 minut to ma być na pojedynczy scenariusz czy na całą kampanię (The Lost Village ma napisane na pudełku 20-30 minut). Obie odpowiedzi mogą być prawidłowe, zależnie od liczby graczy i ich doświadczenia z grą. Moim zdaniem średnio trzeba około godziny na ukończenie jednego scenariusza, zwłaszcza że komponentów trochę jest i przygotowanie do gry zajmuje ładnych kilka minut.

Liczba graczy: 1-5. Talii bohaterów jest pięć i tylu może maksymalnie być graczy. Teoretycznie można dołączyć kolejnych używających talii podstawowych, ale to tylko w ostateczności na pojedyncze partie, bo słabsze karty i brak możliwości rozwoju czynią je zbyt słabymi. Podobnie nie wyobrażam sobie użycia jednego z bossów jako bohatera bez jakichś dodatkowych reguł. Można grać w pojedynkę, ale wydaje się, że jest to dość wymagające. Warto zauważyć, że najlepiej byłoby przechodzić kampanię w stałym gronie, grając całą tą samą postacią.

 

Podsumowanie

W sumie Ruiny Thandaru są bardzo udanym rozszerzeniem. W odróżnieniu od Star Realms, które stawiają na różnicowanie standardowej rozgrywki 1 na 1, Hero Realms konsekwentnie idzie w kierunku rozgrywki kooperacyjnej opartej na fabule. Pod wieloma względami atmosfera Ruin Thandaru przypomina duże klasyki takie jak Descent, ale w dużo bardziej pakownej formie i z krótszym czasem rozgrywki.

Jeżeli podobały wam się Hero Realms i chcielibyście przeżyć wspólną przygodę będącą namiastką gry fabularnej lub przygodowej, albo jeśli Descent itp. jest dla was za duży/drogi/długi, to Ruiny Thandaru są dobrą propozycją. Niewątpliwym plusem Hero Realms z dodatkami jest też to, że w sumie umożliwiają grę w bardzo wielu konfiguracjach, co czyni z niej prawdziwy kombajn w niedużym pudełku, który łatwo można zabrać ze sobą na wyjazd wakacyjny.

Jeżeli coś można w dodatku skrytykować, to że kampania jest za krótka, a tło fabularne zbyt skromnie opisane. Bossów jest niby sporo, ale tak naprawdę potyczek w kampanii jest tylko kilka. Można jednak oczywiście grać pojedyncze potyczki poza kampanią.

 

Przeczytajcie także:

Recenzje:

gry Hero Realms: https://www.dzieciochatki.pl/blog/hero-realms-recenzja-gry 

innych dodatków do gry Hero Realms: https://www.dzieciochatki.pl/blog/hero-realms-dodatki-recenzja 

 

Zdjęcia z gry Hero Realms Ruiny Thandaru:

Zawartość dodatku Ruiny Thandaru
Recenzja karcianej gry dla dzieci i dorosłych
Co znajdziemy w dodatku do gry Hero Realms?
Ruiny Thandaru - recenzja
Zawartość pudełka - dodatek Ruiny Thandaru
Rozrywka dla całej rodziny
Gra karciana Hero Realms - dodatek Ruiny Thandaru
Rodzinna gra karciana dla dzieci
Recenzja Ruin Thandaru
Zawartość dodatku do rodzinnej gry Hero Realms
Przyjazna dzieciom karciana gra
Rozgrywka w Hero Realms przy użyciu dodatku Ruiny Thandaru
Gramy z dziećmi w Hero Realms z dodatkiem Ruiny Thandaru
Rozrywka dla małych i dużych
Gra Hero Realms z dodatkiem Ruiny Thandaru

 

Autor tekstu: Marcin Pędich

Autorka zdjęć: Agnieszka Dzięcioł-Pędich

 

Więcej opinii o grach planszowych dla dzieci znajdziecie na naszym blogu.

 

Przeczytałeś artykuł w portalu Dzieciochatki.pl - Miejsca Przyjazne Dzieciom

POLECANE NOCLEGI PRZYJAZNE DZIECIOM: 
>>KLIKNIJ TU<<



Więcej ciekawych artykułów o podróżowaniu z dziećmi po Polsce tutaj:

WAKACJE Z DZIEĆMI

 
CIEKAWE MIEJSCA NA WYPRAWY Z DZIEĆMI

 NIEZBĘDNIK PODRÓŻUJĄCEGO Z DZIECKIEM

Jeśli podoba Ci się nasz artykuł lub masz do niego uwagi, zostaw komentarz poniżej.

 

Chronione przez Copyscape


WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE

Portal DziecioChatki.pl


Podziel się ze znajomymi
Miejsca przyjazne dzieciom
Wyszukiwarka noclegów przyjaznych dzieciom
Gdzie chcesz spędzić wakacje z dzieckiem?
Dodaj komentarz
Administratorem Państwa danych osobowych zebranych w trakcie korespondencji z wykorzystaniem formularza kontaktowego jest CREONET Hanna Wróbel z siedzibą w Ostrowie Wielkopolskim, przy ul. Wysockiej 1, 63-400, e-mail: dzieciochatki@op.pl. Dane osobowe mogą być przetwarzane w celach: realizacji czynności przed zawarciem umowy lub realizacji umowy, przedstawienia oferty handlowej, odpowiedzi na Państwa pytania – w zależności od treści Państwa wiadomości. Podstawą przetwarzania danych osobowych jest artykuł 6 ust. 1 lit. b Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych (RODO), tj. realizacja umowy lub podjęcie czynności przed zawarciem umowy, artykuł 6 ust. 1 lit. a RODO, tj. Państwa zgoda, artykuł 6 ust. 1 lit. f, tj. prawnie uzasadniony interes administratora – chęć odpowiedzi na Państwa pytania i wątpliwości. Dane osobowe będą przetwarzane przez okres niezbędny do realizacji celu przetwarzania, tj. do zawarcia umowy, przedstawienia oferty handlowej, udzielenia odpowiedzi na Państwa pytania lub wątpliwości i mogą być przechowywane do upływu okresu realizacji umowy i przedawnienia roszczeń z umowy. Osoba, której dane osobowe są przetwarzane ma prawo dostępu do danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych osobowych, z zastrzeżeniem, że prawo do przenoszenia danych osobowych dotyczy wyłącznie danych przetwarzanych w sposób wyłącznie zautomatyzowany. Osoba, której dane osobowe są przetwarzane na podstawie zgody, ma prawo do jej odwołania w każdym czasie, bez uszczerbku dla przetwarzania danych osobowych przed odwołaniem zgody. Osoba, której dane osobowe są przetwarzane ma prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak brak ich podania spowoduje niemożność realizacji umowy, podjęcia czynności przed zawarciem umowy, przedstawienia oferty handlowej, odpowiedzi na pytania lub wątpliwości.