Kariba gra karciana - nasza recenzja
Przy Wodopoju
Gra karciana „Kariba” - recenzja
Autor: Reiner Knizia Wydawca: Helvetiq
[głos Krystyny Czubówny]: Przy wodopoju o świcie gromadzą się spragnione zwierzęta. Można tu zobaczyć zebry, żyrafy, strusie, ale także wielkie koty, nosorożce, a nawet słonie. W miarę jak nadchodzi pora sucha i woda opada coraz niżej, konkurencja o dostęp do niej staje się coraz ostrzejsza i słabsze zwierzęta muszą ustępować silniejszym…
Kariba – gra karciana u wodopoju
Kariba to mała sprytna gra karciana w uroczej oprawie graficznej, zaprojektowana przez chyba najsłynniejszego z europejskich projektantów gier – Reinera Knizię. Ten wielokrotnie wyróżniany prestiżowymi nagrodami autor znany jest z klasycznych tytułów takich jak Eufrat i Tygrys, Blue Moon City, czy Zaginione Miasta, ale także niezwykle popularnej gry dla dzieci - Pędzące Żółwie (tudzież Jeże i Ślimaki).
Kariba mieści się w podobnej kategorii co pędzące zwierzątka – prostej gry rodzinnej z uroczymi grafikami i pomysłową mechaniką. W odróżnieniu od pozostałych gier z serii małych karcianek wydawnictwa Helvetiq (które, poza może Bandido, są mniej udane), Kariba jest niestety bardzo trudno dostępna w Polsce, ale jest niezależna językowo, więc można ją kupić choćby na Amazonie.
Kariba – gra karciana - mechanika
Każdy z graczy ma pięć kart reprezentujących zwierzęta o różnej sile – od jednego do ośmiu. W swojej turze gracz wykłada jedno lub kilka zwierząt wybranego gatunku wokół wodopoju (talii kart). Kolumny kart układa się wokół sadzawki kolejno według numerów. Jeżeli po zagraniu kart(y) w kolumnie są co najmniej trzy zwierzęta, to gracz zabiera najbliższą kolumnę słabszych zwierząt.
Jedynym wyjątkiem są tu myszki (o sile 1), które mogą przegonić słonia, ale nie którekolwiek z pozostałych zwierząt. Wygrywa ten kto po wyczerpaniu talii ma najwięcej uzbieranych kart. Mechanikę gra karciana Kariba ma naprawdę prostą – można wytłumaczyć zasady w minutę – ale wcale nie pozbawioną pewnej głębi.
Nie zawsze oczywiste jest jaką kartę zagrać, trzeba się czasem ponamyślać, a wygrana zależy bardziej od umiejętności niż od szczęścia w kartach.
Kariba – gra karciana - wykonanie
Kariba wykorzystuje format kart charakterystyczny dla serii kieszonkowych gier karcianych wydawnictwa Helvetiq. Są one węższe od standardowych kart, ale dość długie, dzięki czemu zajmują mniej miejsca, ale wygodnie trzyma się je w ręku. Ilustracje na kartach są niezbyt urozmaicone, bo zwierzątek jest tylko osiem, ale są przeurocze i bardzo czytelne. W sumie więc karty są bardzo udane.
W pudełku znajdziemy też kolorowe instrukcje w różnych językach, które jasno tłumaczą zasady, i niewielkie składane kółeczko z cienkiego kartonu, które ma przedstawiać wodopój. Wypisano na nim numerki kolumn, co nieco ułatwia grę, ale na szczęście nie jest potrzebne, ponieważ jest to najgorzej wykonany element gry. Jakbym go nie zgubił, to i tak porwało by się po kilku partiach.
Za to całość zapakowano w małe, zgrabne i solidne pudełko, które powinno skutecznie ochronić zawartość w plecaku czy w kieszeni.
Kariba a gry karciane z tej samej serii
W serii gier kieszonkowych wydawnictwa Helvetiq znajdziemy kilka mniej i bardziej udanych karcianek wydanych w tym samym formacie co Kariba. Zdecydowanie najlepiej wypada kooperacyjna gra Bandido, w której gracze budują sieć tuneli, którymi tytułowy Bandido usiłuje uciec z więzienia. Jest to jedyna gra kooperacyjna w serii i ma fajną mechanikę, ale jest też bardzo trudna.
Dość sympatycznie wygląda też gra Winston, w której gracze tworzą długie jamniki i która klimatem i stylem rozgrywki przypomina Karibę, ale zbiera gorsze opinie. Gotown to też gra o budowaniu ciągów, ale tym razem stawiamy wieżowce, a sympatyczną oprawę graficzną zastąpiła masa negatywnej interakcji. Najsłabszy w serii jest chyba Forest, który jest dość nieciekawą grą na spostrzegawczość.
Kariba - informacje pudełkowe
Wiek: 6+ Zdecydowanie gra nadaje się dla sześciolatka, ale nie znudzi też starszych graczy. Dzieci i dorośli mogą też bez problemu grać w nią we własnym gronie.
Czas gry: 15 min. Powiedziałbym, że jedną partię można rozegrać nawet szybciej – w 10 minut. Czas gry nie zależy przy tym od liczby graczy, bo gra kończy się po wyczerpaniu talii, a co najwyżej od tego jak długo się namyślają.
Liczba graczy: 2-4 Właściwie to nie ma w tej grze żadnego mechanizmu, który ograniczałby liczbę graczy, poza tym że nie da się grać samemu. Natomiast nic nie wyklucza gry w pięć czy sześć osób. Gra w większym gronie jest ciekawsza, ale też mniej przewidywalna (trudno coś zaplanować, bo za dużo się zmienia z tury na turę).
Kariba – Podsumowanie
Kariba to bardzo fajna gra – jest szybka, łatwa do wytłumaczenia i mała (spokojnie można ją dopisać do naszej listy rekomendowanych gier na podróż, czemu sprzyja solidne małe pudełko). Nadaje się dla dorosłych, jak i dla dzieci.
Nie oszałamia urodą, ale obrazki są przeurocze. Wreszcie, gra jest w miarę prosta, ale nie banalna i do wygranej potrzeba raczej umiejętności niż szczęścia. W sumie więc Kariba to gra fajna i warta polecenia, ale nie taka, którą trzeba mieć za wszelką cenę.
Zdjęcia z gry Kariba
Więcej opinii o grach planszowych dla dzieci znajdziecie na naszym blogu.
Przeczytałeś artykuł w portalu Dzieciochatki.pl - Miejsca Przyjazne Dzieciom
POLECANE NOCLEGI PRZYJAZNE DZIECIOM: >>KLIKNIJ TU<<
Więcej ciekawych artykułów o podróżowaniu z dziećmi po Polsce tutaj:
WAKACJE Z DZIEĆMI
CIEKAWE MIEJSCA NA WYPRAWY Z DZIEĆMI
NIEZBĘDNIK PODRÓŻUJĄCEGO Z DZIECKIEM
WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Portal DziecioChatki.pl