Krynica Zdrój i okolice z dzieckiem

„Witajcie kochane góry, i witaj droga ma rzeko, i oto znów jestem z wami, a byłem tak daleko…” [Jan Kasprowicz]

Tak, Kochamy GÓRY, kochamy wyruszać bladym świtem, żeby na kawę zawitać do schroniska, a około południa zjeść drugie śniadanie na szczycie….
Kochamy się zmęczyć całodzienną wędrówką i późnym wieczorem łapać ostatniego busa jadącego do Centrum….

Odkąd się znamy, kochamy góry!

Gdy na świecie pojawiła się (4 lata temu) nasza pierwsza pociecha, Marysia powzięliśmy z mężem postanowienie, że spróbujemy zaszczepić w niej tą naszą MIŁOŚĆ. Udawało się to dość skutecznie - jako, że z jednym brzdącem dwoje rodziców w miarę sobie radzi :-). Wysokie Tatry nie wchodziły tutaj oczywiście w grę, ale Beskidy, Pieniny, Karkonosze jak najbardziej.

Po przyjściu na świat (w 2016) naszej drugiej latorośli, Luizy nasze postanowienie nieco osłabło. W tym roku, gdy maleństwo podrosło, pojawiło się pytanie: gdzie na urlop? Mężuś bez zastanowienia odpowiedział: Jak to gdzie? No w góry! Wybierz coś blisko, szybko, tanio, a i pogoda żeby była :-) (ma poczucie humoru, nie powiem!!!)

Celem naszej wakacyjnej podróży padł Beskid Sądecki i mała, ale urokliwa miejscowość Tylicz (k. Krynicy Zdroju). Nasze wakacje trwały 7 dni, jako że pensjonat, w którym się zatrzymaliśmy, oferuje takie turnusy. Udało nam się trochę odpocząć, oczywiście od pracy (bo kto mówi o odpoczynku przy dwójce niesfornych urwipołciów :-).

Ale do rzeczy...

Pensjonat w Tyliczu, z wszystkimi udogodnieniami dla dzieci, animacjami, odkrytym basenem, placem zabaw, salą zabaw i wyżywieniem, jak najbardziej spełnił nasze oczekiwania (może oprócz małych pokoi, ale mieliśmy pokój standard). Turnus był zaplanowany i nawet nie ruszając się z miejsca nie można było się nudzić.

My jednak postanowiliśmy ruszyć z miejsca. Udało nam się zwiedzić Krynicę Zdrój, zdobyć Jaworzynę Krynicką, Górę Parkową, a w Tyliczu odwiedzić „Golgotę”, poszukać tylickiej mofety, a nawet spłynąć pontonem rzeką Poprad. Po kolei postaram się streścić najciekawsze punkty naszego wypadu.

Spacerkiem po Krynicy:

Krynica Zdrój – oddalona od Tylicza około 7 km, bardzo popularna miejscowość uzdrowiskowa. My byliśmy w ostatnim tygodniu czerwca, a już pojawiały się tłumy.

Miejscowość jest ładna, zadbana, czyściutka, nastawiona na turystów i kuracjuszy. Znajduje się tam oczywiście deptak krynicki, pijalnia wody, muzeum Nikifora, muzeum zabawek.

Swego czasu mieszkańcem Krynicy był Jan Kiepura, z którym związane są dzisiejsze, coroczne festiwale.

Z Krynicy wiedzie kolej gondolowa na Jaworzynę Krynicką i kolej szynowa na Górę Parkową

Jaworzyna Krynicka (1114 m n.p.m) – zwana również Jaworzyną jest najwyższym szczytem w Paśmie Jaworzyny (Beskid Sądecki). Na jej wierzchołek kursuje z doliny Czarnego Potoku (ul. Czarny Potok 75) kolej gondolowa (6 osobowa). W zimie jest ośrodkiem narciarskim, jednym z największych w Polsce.

Na górze znajduje się dość rozległy punkt widokowy z restauracją oraz nieco poniżej Schronisko PTTK i Muzeum Turystyki Górskiej.

My wyjechaliśmy gondolą, podziwialiśmy przepiękne widoki na cztery strony świata (podobno przy bardzo dobrej widoczności z Jaworzyny można dostrzec najwyższy szczyt polskich Bieszczad – Tarnicę), skosztowaliśmy kąpieli słonecznej i pysznych lodów, następnie przeszliśmy spacerkiem do schroniska PTTK. Nasz ambitny plan zejścia na dół edukacyjno-przyrodniczą ścieżką legł w gruzach, gdy nasza starsza córka oświadczyła, że „wracamy kolejką, bo bolą mnie nogi, ewentualnie tatuś może mnie nieść!” (No cóż, wytrawnego piechura z niej na razie nie będzie ;-). Mężuś nie kwapił się do noszenia 4-latki, więc pozostało nam kupić bilet powrotny i zjechać. Uwaga! Oczywiście, kupowanie biletu góra-dół jest najbardziej ekonomiczne. My byliśmy stratni jakieś 22 zł, całe szczęście dzieci do lat 4 gratis :-).

Frajda dla rocznego malucha z jazdy koleją – niesamowita. Niestety nie udało się zejść przyrodniczo-edukacyjnym szlakiem, na którym jest zlokalizowanych 14 przystanków informujących o walorach przyrodniczych regionu, jednakże pozostawiam ten temat do realizacji w przyszłości ;-).

Góra Parkowa (741 m n.p.m.) jest jednym wielkim Parkiem Zdrojowym, znajdującym się w samym centrum Krynicy Zdrój, tuż nad deptakiem. Na szczyt można wyjechać kolejką linowo-terenową wybudowaną w 1937r. Jako, że tatuś koniecznie chciał jechać takim „zabytkiem” zdecydowaliśmy się na przejażdżkę. Kolej jedzie bardzo krótko i nie przysparza widoków, w związku z czym zdecydowanie bardziej polecam spacer. Na górze znajduje się Restauracja u Babci Maliny, Plac zabaw, Park Linowy, Rajskie Ślizgawki oraz zjeżdżalnia pontonowa.

My korzystaliśmy jedynie z Restauracji, gdzie pod wiatą grała muzyka na żywo :-) oraz z placu zabaw. Na pozostałe atrakcje nasze brzdące są jeszcze za małe.

Tym razem w dół udało się zejść. Był to naprawdę przyjemny spacer wśród urokliwych alejek leśnych i drewnianych altan. Nic dziwnego, że Góra Parkowa jest głównym terenem rekreacyjnym i sportowym miasta Krynica-Zdrój. Po drodze odwiedziliśmy Leśne Sanktuarium Maryjne z figurą Najświętszej Maryi Panny - Królowej Krynickich Zdrojów

Golgota – bardzo ciekawe miejsce sakralne, znajdujące się tuż obok Kościoła Parafialnego im. Maryi w Tyliczu. Stanowi coraz większą atrakcję turystyki nie tylko pielgrzymkowej.

Znajduje się tutaj droga krzyżowa, nad którą wznosi się budowla, przypominająca swym kształtem obraz wieży Babel. W wieży, która mierzy 25 metrów, jest kilka kaplic z różnymi symbolami religijnymi i narodowościowymi. Największe wrażenie wywarła na nas patriotyczna grota z wielkim orłem i mnóstwem postaci historycznych ważnych dla naszego narodu, jak np.: Mieszko I, Kazimierz Wielki, św. Faustyna, o. Maksymilian Kolbe, Papież Jan Paweł II.

My szliśmy z wózkiem i spokojnie wjechaliśmy na samą górę, na której znajduje się taras, skąd można podziwiać panoramę przełęczy tylickiej. Jest tam też mnóstwo kamieni przywiezionych przez pielgrzymów z całego świata. Według nas miejsce jest zdecydowanie godne odwiedzenia, szczególnie ze starszymi dziećmi. Miejsce na chwilę zadumy nad swoim życiem, ale i nad sensem istnienia ludzkości. Polecamy.

Tylicka mofeta i QUEST

Fajną atrakcją dla rodziny była wycieczka zorganizowana przez właścicieli pensjonatu, w którym mieszkaliśmy - QUEST, czyli wyprawa w poszukiwaniu skarbu (tylickiej mofety).

Zabawa trwała około 1,5 godziny i polegała na szukaniu znaków, wskazówek w postaci literek, które ułożą się w hasło doprowadzające do ukrytego skarbu (oczywiście w plenerze, wśród tylickich łąk i lasów). Jest doskonałą formą aktywnego wypoczynku.

Poszukujecie dobrych, sprawdzonych noclegów w okolicy? Znajdziecie je tutaj: >>Noclegi dla Rodzin w Beskidzie Sądeckim<<

Znaleziona po drodze mofeta jest ciekawym zjawiskiem wulkanicznym. Jest to chłodny wyziew wulkaniczny, z którego wydobywa się dwutlenek węgla. Dodatkowo gaz wydobywa się tutaj w wodzie powodując powstawanie bąbelków, zwanych dychawkami, stąd też jest nazywana „bulgoczącym źródełkiem”.

Mofety w Tyliczu zostały otoczone 11 kręgami, które są ze sobą połączone. Każdy z nich ma średnicę i głębokość około jednego metra. Ciekawostką jest też to, że smak wody mineralnej z każdego kręgu jest inny. Zdradzę jeszcze tylko, że w latach 60 XX wieku mofeta tylicka była jedną z największych tajemnic PRLu. Dlaczego? Wybierzcie się do Tylicza i sprawdźcie. Oczywiście mofetę można zwiedzić bez brania udziału w questcie. Znajduje się w osadzie turystycznej "Domki w Lesie", jednakże jej zwiedzanie jest możliwe tylko w określone dni i godziny.

Spływ pontonowy rzeką Poprad – to kolejna atrakcja zorganizowana przez właścicieli pensjonatu, ale na własną rękę jak najbardziej również można taki spływ uskutecznić.

Transport był zapewniony, więc nie musieliśmy się o nic martwić. Spływ trwał prawie 2 godziny, oczywiście najpierw odbył się krótki kurs instruktażowy. Pontony były 8 osobowe, więc płynęliśmy w dwie czteroosobowe rodziny (panowie – mężowie byli sternikami :-).

Pogoda nam dopisała, poziom rzeki był niski, więc było całkowicie bezpiecznie. Momentami znosiło nas w stronę jednego bądź drugiego brzegu, tudzież na jakieś gałęzie, ale to tylko uatrakcyjniło spływ.

Obawiałam się bardzo, czy z rocznym dzieckiem (należącym do tych nie siedzących dłużej niż 10 minut w jednym miejscu) damy radę. Udało się! Luiza zasnęła jakieś pół godziny od startu i przespała około godziny :-). Bez wątpienia była najmłodszym uczestnikiem spływu :-). Z kolei nasza starsza córka wysiadając z pontonu, z pełną stanowczością oznajmiła: „ja już nie chodzę po górach, teraz będę pływać!. ;-)

Pozostałe atrakcje dla dzieci i dorosłych zapewnione na miejscu w pensjonacie to m.in.: robienie pizzy, lepienie z gliny, teatrzyk kukiełkowy, wycieczka na Farmę „Lama”, ognisko z kapelą góralską i pysznymi regionalnymi smakołykami, mecz piłki nożnej dla tatusiów.

Podsumowując, wyjazd w Beskid Sądecki uważamy za udany i polecamy odwiedzenie tego regionu innym podróżującym.

„Wszak istnieje coś takiego jak zarażenie podróżą i jest to rodzaj choroby w gruncie rzeczy nieuleczalnej” [Ryszard Kapuściński].

Anna i Piotr, Luiza i Marysia.