Z dzieckiem w Beskidzie Małym - Leskowiec i okolice

10,7 km (podejść 242 m – zejść 654 m) – 14GOT

Zdobyte szczyty:

• Leskowiec 909 m n.p.m.
  • Łamana Skała 929 m n.p.m.
  • Potrójna 847 m n.p.m.
  • Groń Jana Pawła II 890 m n.p.m.

Miejsce noclegowe:

PTTK Leskowiec 890 m n.p.m.

W tym artykule chcielibyśmy Państwu podsunąć pomysł na górską pielgrzymkę. Wiadomo, że dla osoby wierzącej w górach zawsze znajdziemy czas na zachwyt pięknem Bożego stworzenia, ale jest też miejsce, w którym możemy to poczuć w sposób szczególny. Dla nas takim miejscem jest Leskowiec. Znajduję się tam górskie schronisko, co prawda w pokojach bez prądu, ale za to „klimat” schroniska jest odczuwalny. Powyżej schroniska znajduje się piękna Kapliczka Ludzi Gór z słowami Jana Pawła II – „Totus Tuus” Cały Twój. Znajdziemy tutaj niewielką polanę, oraz pomnik Jana Pawła II. Wejście na szczyt nie jest wymagające. Na punkcie widokowym Leskowiec, również piękne widoki i kolejny krzyż na naszym szlaku. Dojście ze schroniska to 15 minutowy spacer.

Leskowiec - z dzieckiem w Beskidzie Małym
Urlop z dzieckiem w górach - Leskowiec

My tym razem na wycieczkę wybieramy się pociągiem. Dojeżdżamy nim do Andrychowa. Syn zawsze ma frajdę kiedy zmieniamy środki transportu podczas naszych wypadów. Tutaj też przesiadka jest drugiego dnia i z tej okazji spacerujemy po tym miasteczku (szczególnie po parku). Z Andrychowa busikiem dojeżdżamy do Rzyków, gdzie pierwszego dnia rozpoczynamy wędrówkę, natomiast drugiego spędzamy czas na atrakcjach dla Bartka w Czarnym Gronie. Andrychów jest bardzo ciekawym miasteczkiem, gdzie możemy coś zjeść, oraz pospacerować. Odpocząć przy fontannie czy na placu zabaw w parku.

Beskid Mały - wycieczka z dzieckiem do Andrychowa

Za miejsce noclegowe po raz kolejnym w tym roku wybieramy schronisko górskie – mamy tu gwarancję ciszy, z reguły brak TV i więcej czasu na obcowanie z przyrodą w gronie rodzinnym. Jest to także okazja do dodania punktów do książeczki przyrodnika – Park Krajobrazowy Beskidu Małego oraz rezerwat Madohora. Dodajemy punkty spacerując po Rzykach i Andrychowie do książeczki turystyki pieszej i oczywiście punkty GOT.

Schronisko - nocleg w Leskowcu
Wakacje z dzieckiem w Beskidzie Małym

W schronisku trochę nam brakowało gniazdka z prądem w pokoju, oraz dostępu do wifi ale, ogólnie oczywiście miło spędzamy czas na wylegiwaniu się na polanie, szukaniu jagód, obiadku w schronisku i podziwianiu krajobrazów. Bardzo spodobał nam się widok na Rzyki owinięte nie jako z każdej strony przez góry.

Widok na Rzyki

Drugi dzień trochę pokrzyżowała nam pogoda, ponieważ była bardzo zmienna – raz padał deszcz, raz świeciło słońce. Bartek trochę dziś marudził na zmęczenie jednak potem na placu zabaw, który miał być nagrodą za trud szalał już w pełni sił. Trochę atrakcji było mokrych, a jedną (zjazd na pontonie) musieliśmy opuścić. Wcześniej z tego powodu docieramy do Andrychowa, gdzie jemy obiad jeszcze trochę spacerujemy i wracamy tym razem busem do domu.

Czarny Groń
Beskid Mały - wycieczka do Czarnego Gronia

Wycieczka trochę modyfikowana ze względu na deszcz, ale z drugiej strony przecież właśnie takie przygody pamięta się jeszcze bardziej. Najważniejsze, że główne cele założone przed wyjazdem zostały zaliczone, a szczególnie odwiedziny schroniska PTTK na Leskowcu. Bardzo podobało nam się to miejsce a szczególna Kapliczka Ludzi Gór była motywacją do chwili refleksji, zadumy i modlitwy w podzięce za te wszystkie już zdobyte szczyty z prośbą o opiekę na kolejnych szlakach które jeszcze przed nami.

Kapliczka Ludzi Gór
Odwiedzamy z dzieckiem Kapliczkę Ludzi Gór

Z praktycznych informacji, możemy dodać, że z Andrychowa do Rzyk kursuje regularna linia nr 7. Niektóre autobusy jadą do Czarnego Gronia i osiedla Jagódki, inne do Osiedla Mydlarze (pod sam szlak na Groń Jana Pawła II). Na tym przystanku znajdują się też bardzo fajne domki Beskid, w których możemy nocować. My nocowaliśmy kiedyś na wcześniejszym wypadzie. Blisko stąd też na inne atrakcje np. Inwałdu, gdzie mamy Dinopark, Park Miniatur i Warownię. W Andrychowie możemy skorzystać z fajnego basenu.