Wrocław nieco inaczej - co robić we Wrocławiu zimą?

Wrocław nieco inaczej, czyli za każdym razem jest co zwiedzać!

Dzieci tak mnie namawiały, że wreszcie uległam (przyznam, że nie narzekam, bo przecież bez żadnej szkody dla siebie). Pomyślałam, że faktycznie Wrocław jest atrakcyjny o każdej porze roku. Tym bardziej, że okres poświąteczny to może i większy rozgardiasz ludzki na rynku, ale też jaśniej, kolorowo i jak przystało na jarmark - bajkowo.

Symbol Wrocławia nie tylko zimą
Chociaż z piernikami to z Wrocławia, Krasnal
Zimowy Wrocław - zwiedzamy jarmark
But na jarmarku, Rynek Wrocław

Choć definicja słowa jarmarcznie nie kojarzy się zbyt pochlebnie to jednak wiele osób w ten okołoświąteczny czas lubi przechadzać się, próbować specjały, zabawiać na wesołomiasteczkowych wrocławskich atrakcjach...

Świąteczny jarmark we Wrocławia
Najpiękniej po zmroku, Rynek Wrocław

Dali i Miro we Wrocławiu

Dla nas dodatkową motywacją stały się dwie wystawy - jedna w Ratuszu, druga w Pałacu Królewskim (które to gmachy również przy tej okazji zwiedziliśmy).

A że w najbliższym czasie do Hiszpanii się, niestety, nie wybieramy - okazja nie pozwoliła na wahanie. I tak znaleźliśmy się oko w oko z kulturą - dzieła Salvadora Dalego i Joana Miro wprowadziły dzieci w surrealistyczny świat „wyczarowany” przez uznanych artystów.

Co warto zobaczyć we Wrocławiu zimą
Kwiaty Dalego, wystawa w Ratuszu, Wrocław

Owszem, niektóre prace Dalego, wiadomo, są frywolne, ekscentryczne, udziwnione, groteskowe i pewnie nie wszystkie dla dzieci, ale moje dzieci - uznałam, że już dorosły i są w stanie zmierzyć się z tą awangardową i symboliczną twórczością.

Inaczej jest z Miro - w jego obrazach dzieci dostrzegą coś wspólnego z własnym widzeniem, odwzorowywaniem lub kreowaniem świata.

Podziwiamy sztukę we Wrocławiu
Dziecięcy świat Miro, wystawa w Pałacu Królewskim, Wrocław

Tego jeszcze wtedy nie wiedzieliśmy, przekonani, że dzieła są udostępnione wyłącznie do końca roku, ale teraz możemy obwieścić - wystawy przedłużono do maja!

Ratusz i Pałac Królewski

Zatrzymując się przy pięknych zabytkowych gmachach, które goszczą w swych wnętrzach wystawy katalońskich mistrzów - użyczają one też miejsca muzeom: Ratusz - Muzeum Sztuki Mieszczańskiej (głównie sztuka użytkowa, w tym kolekcja lamp naftowych a także Galeria Wielkich Wrocławian - marmurowe popiersia), Pałac Królewski - Muzeum Historycznemu i Muzeum Sztuki Medalierskiej.

Jakie muzea zwiedzić we Wrocławiu zimą?
W towarzystwie naftowych lamp, Muzeum Sztuki Mieszczańskiej w Ratuszu, Wrocław

Zwiedziliśmy wszystkie! Podziękowania dla decydentów wrocławskich, dzięki którym posiadacze kart dużej rodziny Muzeum Miejskie Wrocławia zwiedzają za darmo.

Wrocławska wycieczka - zwiedzanie ciekawych miejsc
Anonimowi Przechodnie, Muzeum Historyczne, Pałac Królewski, Wrocław

Oprócz wymienionych oddziałów, w skład Muzeum Miejskiego wchodzą muzea: archeologiczne, militariów, sztuki cmentarnej oraz to, o którym za chwilę napiszę więcej - Muzeum Teatru im. Henryka Tomaszewskiego.

Muzeum Teatru - odwiedzamy z dziećmi
W gościnie u Henryka Tomaszewskiego, Muzeum Teatru, Wrocław

Muzeum Teatru

O ile „poważne muzea”, chociażby te wymienione powyżej, najmłodsze latorośle mogą z czasem znużyć (i zmęczyć) - na pewno odwiedzenie muzeum teatru będzie mile spędzonym czasem.

Piękna szopka we Wrocławiu
Kolekcja szopek, Muzeum Teatru, Wrocław

Niewielkie, ciekawe, momentami zaskakujące (wchodzących wita pewna postać, która choć nie jest prawdziwa, ale... zadziwia, nie zdradzę czym, aby nie zepsuć niespodzianki).

Muzeum eksponujące postać Henryka Tomaszewskiego - zasłużonego twórcy wrocławskiej sceny teatralnej zabiera zwiedzających do odtworzonego mieszkania reżysera, choreografa, aktora, tancerza, mima w jednym, udostępnia jego kolekcję lalek z różnych stron świata, umożliwia obejrzenie eksponatów należących do innych artystów i również - zaprasza do zabawy, na przykład w inspicjenta (można, przy użyciu mikrofonu wygłaszać kwestie dotyczące porządku i organizacji).

Bardzo nam się w tym muzeum podobało.

Zimowy Wrocław zwiedzanie muzeum
Lalki z kolekcji Henryka Tomaszewskiego, Muzeum Teatru, Wrocław

Muzeum Architektury

Wybraliśmy się też do Muzeum Architektury - zorganizowane w późnogotyckim kościele i klasztorze bernardynów zaprasza do obejrzenia tego, co w budownictwie i architekturze na przestrzeni wieków się przydawało - są to między innymi zabytki kamienne, ceramiczne, kafle, płytki, piece, kolekcja witraży, okucia, projekty, szkice i wiele innych.

Muzeum Architektury - Wrocław nieco inaczej
Eksponaty w Muzeum Architektury, Wrocław

Zabytkowe witraże - co zobaczyć we Wrocławiu zimą?
Witraże we wnętrzach Muzeum Architektury, Wrocław

Przepiękne miejsce z wirydarzem z gotyckimi krużgankami. Może i nie nazbyt pociągające dla najmłodszych, ale nie zwiedza się go długo więc się nie zmęczą.

Wrocław nieco inaczej
Wirydarz, Muzeum Architektury, Wrocław

Muzeum Farmacji

Na kolejne poważne muzeum, które zdecydowaliśmy się odwiedzić, ponieważ nigdy wcześniej nie byliśmy - wybraliśmy Muzeum Farmacji.

Nauka przez zwiedzanie - Muzeum Farmacji
Średniowieczna pracownia alchemiczna, Muzeum Farmacji, Wrocław

Zlokalizowane niemal przy samym Rynku, w jednej z bocznych uliczek, na której gwar nieco milknie - wpuszcza zwiedzających jedynie o pełnych godzinach. Pewnie z godzinę albo dłużej w nim spędziliśmy (pomimo, a może właśnie dlatego, że byliśmy sami). Aż niewiarygodne - na rynku tłum a tu - pusto. Już samo delektowanie się wnętrzami XIII - wiecznej Kamienicy pod Białym Orłem to duża przyjemność.

Z dzieckiem we Wrocławiu zimą
Aptekarka, Muzeum Farmacji, Wrocław

Jak za dawnych czasów - potężne drewniane meble wypełnione słoiczkami, pojemnikami, buteleczkami. Proszki, tabletki, zawiesiny, syropy, nalewki. Młynki, sieczkarnie, prasy, sterylizatory.

Czego tam nie ma! Można nawet poznać standardy wiedzy medycznej w średniowieczu, poczytać o wielu mrożących krew w żyłach zabiegach. Wcale nie chciało nam się wychodzić! Gdyby nie fakt, że zbliżaliśmy się do zamknięcia - chętnie zostalibyśmy dłużej.

Muzeum Iluzji

Aby dopełnić temat muzealny - opowiem o jednym z najnowszych pewnie miejsc.

Nietypowe miejsce we Wrocławiu
Mydlane bańki, Muzeum Iluzji, Wrocław

Wejścia do tego gmachu nie odmówi żadne dziecko! Bo kto nie lubi iluzji?! Kto nie przepada za bawieniem się udając, że coś jest inne niż wydawałoby się w pierwszej chwili?! W tym muzeum też „przepadliśmy” na dłużej, nie chciało się opuszczać żadnego stanowiska, tym bardziej, że opisy również wciągały.

Atrakcja dla rodzin z dziećmi
Przed podlewaniem, Muzeum Iluzji, Wrocław

Tym razem za bilety zapłacić musieliśmy i to niemało, ale warto było. Zabawa połączona z nauką, doświadczenia z magicznymi obrazami. I tu, i tam chciało się robić fotki... Muzeum Iluzji we Wrocławiu, choć wielkie nie jest - zdecydowanie warto odwiedzić.

Ostrów Tumski z ruchomą szopką

Dobrym pomysłem jest połączenie zwiedzania z wyprawą na Ostrów Tumski - muzeum zlokalizowane jest na Wyspie Piasek, na szlaku wiodącym z Rynku do najstarszej części miasta - Ostrowem Tumskim właśnie zwanej.

My lubimy tam chodzić po zmroku, gdy oświetlenie i zabytkowe uliczki wprowadzają nas w świat jak z bajki.

Wycieczka zimowa do Wrocławia - podziwiamy szopki
Ostrów jak Neapol, Katedra, ruchoma szopka, Wrocław

Zimowe atrakcje - szopki na Boże Narodzenie
Lulajże, Jezuniu, Katedra, szopka ruchoma, Wrocław

Tym razem postanowiliśmy wykorzystać okres okołoświąteczny i w katedrze obejrzeć szopkę ruchomą wykonaną w stylu neapolitańskim.

Faktycznie, sprawiała wrażenie, jakbyśmy znaleźli się w miasteczku, w którym po prostu tętniło życie. Klimatyczna i piękna!

Ogród Botaniczny

Ostrów Tumski sąsiaduje z Ogrodem Botanicznym. Kto to widział zwiedzać botaniczny ogród w środku zimy! I to na dodatek po ciemku...

Ogród Botaniczny we Wrocławiu zimą
Zimowy Botaniczny, Wrocław

A nam właśnie o to chodziło! Niezwykła to okazja - spacerować między drzewami i krzewami, które w świetle słonecznym pewnie byłyby zielone a tym razem - różnokolorowe. Podświetlenia, iluminacje, delikatna muzyka... Przyjemne!

Wieczorny spacer z mnóstwem kolorów - atrakcja rodzinna
Kolorowo w Ogrodzie Botanicznym, Wrocław

Kolorowe podwórka

Wielością barw zaskakują też niektóre wrocławskie podwórka. Aby je zobaczyć trzeba iść dalej - do dzielnicy Nadodrze.

Nie wiem jak mieszkańcy znoszą te pielgrzymki zwiedzających, ale pewnie się cieszą, że szary tynk zdobią tak kolorowe malowidła, wprowadzając lepszy nastrój...

Spacerujemy po wrocławskich ulicach
Między swymi, Kolorowe podwórka, Nadodrze

Niektóre naścienne prace powstały z rąk mieszkańców, w tworzenie innych zaangażowali się artyści. Koniec końców powstała barwna galeria prac plastycznych a na nich zwierzęta, ludzie, anioły, pejzaże, bajkowi bohaterowie, nawet dzieła wielkich artystów (Munch, Frida Kahlo).

Zajrzyjcie na podwórka wrocławskiego Nadodrza - coraz więcej miast decyduje się na kolorowe murale zdobiące ściany, ale taką ilością twórczości naściennej chyba żadne nie może się pochwalić...

Barwna Galeria Neonów

Jeśli chodzi o barwne światła to jest jeszcze jedno miejsce, które jak zawsze tak i tym razem - chętnie po zmroku odwiedzamy. To też podwórko, tym razem przy ulicy Ruskiej (w Dzielnicy Czterech Wyznań), które zamienione zostało na Galerię Neonów.

Pomysł na zgromadzenie na ścianach budynków ocalałych od zapomnienia neonów zdobiących niegdyś dumnie wrocławskie budynki i reklamujących to Modę Polską, to Hotel Grand - uratował wspomnienie miasta sprzed kilkudziesięciu lat.

Galeria Neonów Wrocław
Neony na Ruskiej, Dzielnica Czterech Wyznań, Wrocław

Podziwiamy ciekawe wrocławskie instalacje
Kwiaty w Dzielnicy Czterech Wyznań, Wrocław

Cała Dzielnica Czterech Wyznań z licznymi knajpkami, ale przede wszystkim ze świątyniami: prawosławną, ewangelicką, katolicką i żydowską - Synagogą pod Białym Bocianem zawsze jest przez nas odwiedzana - niespieszny spacer pozwala nasycić się jej atmosferą.

Zimowy spacer - Wrocław nieco inaczej
Synagoga pod Białym Bocianem, Dzielnica Czterech Wyznań, Wrocław

Mostek Pokutnic

Z roku na rok przybywa atrakcji godnych odwiedzenia - w wielu byliśmy (chociażby w Hydropolis, Kolejkowie, Panoramie Racławickiej, ZOO, Muzeum Pana Tadeusza) wiele jeszcze nam zostało (już nawet wiem, co będziemy zwiedzać następnym razem!). Wciąż też, zazwyczaj patrząc pod nogi, choć nie tylko, natrafiamy na nowe krasnale.

Kolejny spotkany krasnal
Krasnal Numizmatyk, Wrocław

Czasem warto popatrzeć też z góry, zmieniając perspektywę. W tym roku wspięliśmy się na wyżyny Katedry św. Marii Magdaleny (kościół polskokatolicki). Kładka łącząca wieże kościoła pozwala na oglądanie Wrocławia z wysokości 45 metrów.

Oczywiście, najpierw należy wspiąć się - na piechotę! Po przemierzeniu około 250 schodów, zapoznaniu się na jednym z pięter z legendą o Tekli, Martynce i Mostku Pokutnic - wiedzieliśmy co to za sympatyczne postacie, zamiast krasnali, osiadły na balustradzie...

Podziwiamy widok na Wrocław z góry

Tekla i Martynka na Mostku Pokutnic, Wrocław

Gdyby nie to, że na Mostku było bardzo tłoczno (spokojnie można byłoby odbywać pokutę w takich warunkach) - zatrzymalibyśmy się na dłużej, patrząc z góry na fragmenty miasta...

Jarmark

No a wspomniany jarmark... Co kto lubi, ale nie można mu odmówić bogactwa barw, świateł, atrakcji dla dzieci. Magia i baśniowość - dzieciom się spodoba.

Bajka dla dzieci we Wrocławiu zimą
Kopciuszek w Bajkowym Lasku na Rynku, Wrocław

Bardzo się cieszę, że choć wiele razy byliśmy we Wrocławiu - udało nam się odwiedzić tak dużo atrakcji, do których wcześniej nie dotarliśmy. Reszta, mam nadzieję, że latem!