Świętokrzyski raj dla dzieci i dorosłych

Cześć. Mam na imię Wiktoria. Wraz z moją mamusią Eweliną i z tatusiem Michałem uwielbiam podróżować. Zwiedziłam już dobry kawałek Polski, ale ciągle mi mało. Pomimo mojego młodego wieku, mogę już stwierdzić, że nasza Polska jest piękna. Chciałabym również podziękować tatusiowi i mamusi, że zabierają mnie na takie wycieczki. Nigdy się nie nudzę, nigdy nie ma na nich monotonii, a każda z nich jest inna. Na każdej coś nowego zwiedzamy i czegoś nowego się uczę. Rodzice dbają, aby urozmaicać wyjazdy.

Tym razem rodzice zabrali mnie do świętokrzyskiego raju. I choć rzeczywiście zwiedzaliśmy Jaskinię Raj, o czym później dokładniej napiszę to będąc w świętokrzyskim czułam, że dosłownie jestem w raju.

Biegiem do Pacanowa!

Wycieczkę rozpoczęliśmy od Centrum Bajki Koziołka Matołka w Pacanowie. Ponieważ do Pacanowa mamy bardzo daleko, tatuś postanowił, że wyjedziemy wcześnie, żeby się nie spóźnić. Dzięki superowemu kierowcy, którym jest mój tatuś, dojechaliśmy dużo przed czasem. Zauważyłyśmy, że Centrum Bajki otacza ogród zmysłów z altankami.

Wycieczka po Ogrodzie Zmysłów - Świętokrzyskie

Ogród Zmysłów przy Centrum Bajki

W ogrodzie jest tez amfiteatr i kuźnia i przeróżne posągi. Oczywiście jest Koziołek Matołek...

Spotkanie z Koziołkiem Matołkiem - Pacanów

Koziołek Matołek

... i Baba Jaga.

Baba Jaga - atrakcja dla dzieci

Baba Jaga

Są też tabliczki z wierszykami.

Centrum Bajki - rodzinna atrakcja, Świętokrzyskie
Tabliczki w Centrum - wierszyki przyjazne dzieciom

Tabliczka przy Centrum Bajki

Patrzę i oczom nie wierzę… W ogrodzie pojawił się… sam Koziołek Matołek.

Koziołek Matołek w Pacanowie z dzieckiem

Spotkanie z Koziołkiem Matołkiem

Ja miałam szczęście spotkać Koziołka. Podobno nie każdemu to jest dane.

Wymarzony przewodnik

Po zwiedzeniu ogrodu i po zapoznaniu się z Koziołkiem Matołkiem udaliśmy się do Centrum Bajki, w którym powitała nas księżniczka. Okazało się, że owa księżniczka pokaże nam Centrum Bajki i będzie naszą przewodniczką. Po przekroczeniu wrót do bajkowego świata, bardzo się ucieszyłam.

Zobaczyłam ziarenko grochu, na którym spała królewna na ziarnku grochu, pantofelek, który zgubił o północy Kopciuszek i wiele, wiele innych przedmiotów, które pochodzą z przeróżnych bajek. Nie zdradzę wszystkich szczegółów, ponieważ chcę, by inne dzieci miały taką samą radość jak ja, będąc w Centrum Bajki. Przechodząc przez kolejne bajkowe krainy, dotarliśmy do dworca Koziołka Matołka, na którym już czekał na nas pociąg, w który wsiedliśmy. Zaczynamy swą podróż przez bajkową krainę.

Przejeżdżamy przez dolinę Muminków, które do nas machają, docieramy do kopalni, gdzie obserwujemy ciężką pracę krasnoludków ze Śpiącej Królewny. W pewnym momencie nasz pociąg zamienia się w rakietę i lecimy w kosmos do Pana Twardowskiego, a potem rakieta zamienia się w łódź podwodną i zwiedzamy dno mórz i oceanów.

Po wizycie w Bajkowym świecie, udałam się z rodzicami do Małego Teatru na przedstawienie o Krawcu Niteczce. Bardzo mi się podobało i było inaczej niż w zwykłym teatrze. Scena była inna i dzieci mogły wchodzić na scenę. Było super! Przekonajcie się sami. Po wyjściu z Małego Teatru znowu zauważyłam Koziołka Matołka. Tym razem Koziołek pozował na ścianie. Ależ się ucieszyłam, gdy pozwolił mi do siebie dołączyć.

Spotkanie dla Rodziców z dziećmi w Centrum Bajki

Ścianka z Koziołkiem

Czułam się tak wyjątkowo smile.

Polskie tropiki

Tego samego dnia pojechaliśmy do Hotelu Binkowski na baseny tropikalne. Pisałam już, że rodzice dbają, aby każdy mój dzień był wyjątkowy, zróżnicowany i godny zapamiętania. Na basenach tropikalnych bardzo mi się podobało.

Uwielbiam wszelkie atrakcje wodne, ponieważ czuję się jak rybka w wodzie. Mimo, że nie mogłam skorzystać ze zjeżdżalni, które są przeznaczone dla starszych osób, świetnie się bawiłam. Naokoło basenu są palmy i rzeczywiście można się poczuć jak w tropikalnym raju.

Wycieczka z dziećmi na baseny tropikalne

Palmy na basenach tropikalnych

Mi najbardziej spodobała się leniwa rzeka, na której płynęłam na pontonie.

Zabawa z dziećmi - odpoczynek w basenie

Leniwa rzeka

Na basenach tropikalnych są tez zjeżdżalnie dla dzieci i bar w środku basenu, w którym dla dzieci są przygotowywane świeże soki owocowe.

Świętokrzyski raj pełen atrakcji

Zjeżdżalnie dla dzieci

Po wrażeniach pierwszego dnia wycieczki udaliśmy się na nocleg. Rodzice mówili, że kolejny dzień też będzie bardzo ciekawy i że muszę zbierać siły.

W Raju...

Drugi dzień rozpoczął się od zwiedzania Jaskini Raj.

Zwiedzamy całą rodziną Jaskinię Raj

Jaskinia Raj

Z parkingu do Jaskini Raj jest pieszo około 15 minut. Sama jaskinia nie jest duża i spokojnie, nawet małe dzieci mogą samodzielnie przejść przez jaskinię. Wycieczkę do jaskini rozpoczęliśmy w pawilonie, w którym jest bardzo dużo eksponatów nawiązujących do krasu.

Atrakcja dla Rodziców i dzieci - Świętokrzyskie

Pawilon Jaskini Raj

Można tu zobaczyć m.in. szczątki prehistorycznego mamuta czy niedźwiedzia, a także np. narzędzia pracy Neandertalczyków, którzy kiedyś zamieszkiwali tą jaskinię. Z pawilonu wchodzimy do właściwej jaskini. Możemy tu zobaczyć m.in. kolumny naciekowe i stalaktyty. Zwiedzanie jaskini trwa około 40 min. Nie jest to długo, ale powiem Wam, że wrażenia zostają w pamięci.

Z Jaskini Raj udaliśmy się do Centrum Neandertalczyka. W tym centrum poznajemy życie Neandertalczyków sprzed kilku tysięcy lat. Zyskujemy wiedzę, jak prehistoryczni ludzie radzili sobie z polowaniem i z przeżyciem, i jak wyginęli.

Ciekawe informacje o Naszych przodkach
Dowiadujemy się nowych rzeczy w Jaskini Raj

Centrum Neandertalczyka

Otrzymujemy odpowiedź na pytanie, skąd my pochodzimy, w jakim stopniu jesteśmy spokrewnieni z Neandertalczykami i podziwiamy ogromnego mamuta.

Wycieczka do mamuta

Mamut

Nauka przez zabawę

Następną atrakcją podczas naszej wycieczki jest Centrum Leonarda da Vinci. I już mogę śmiało Wam się przyznać, że w dniu dzisiejszym sama nie wiem, co bardziej mnie zafascynowało: czy Jaskinia Raj, czy Centrum Leonarda Da Vinci. Centrum jest miejscem, w którym zyskujemy ogromną wiedzę, a jednocześnie miejscem, w którym przy okazji nauki możemy się świetnie bawić.

Tam jest po prostu cudownie. W obiekcie tym zaprezentowano pięć funkcji życiowych człowieka w formie interaktywnych multimedialnych stanowisk. Przedstawiono proces bicia serca, odżywiania, oddychania, utrzymania postawy pionowej ciała i reakcji na bodźce. Można tu zmierzyć swoją pojemność płuc, sprawdzić, jaką grupę krwi będzie miało dziecko, jeśli zna się grupę krwi rodziców, sprawdzić, jaką grupę krwi można przetoczyć osobie z daną grupą krwi, sprawdzić swój refleks, przejechać się na wózku inwalidzkim, pokonując przeszkody identyczne z tymi, z którymi niepełnosprawni spotykają się na co dzień, zmierzyć czas podczas biegu na określoną odległość, sprawdzić swoją siłę itd.

Wizyta w Centrum Leonarda da Vinci

Grupy krwi

Cudowne miejsce, godne polecenia. Po wrażeniach tego dnia udaliśmy się na nocleg, zbierać siły na kolejny dzień.

Zabawa na całego

Następnego dnia postanowiliśmy się w pełni zrelaksować i pobawić. W tym celu udaliśmy się do Sabat Krajno.

Wycieczka rodzinna do Sabat Krajno

Sabat Krajno

Naszą zabawę rozpoczęłam od przeróżnych dmuchańców.

Atrakcja dla małych i dużych
Świętokrzyski raj pełen wrażeń

Dmuchańce

Potem udałam się na moje od lat ulubione Eurobungee. Skoki i salta na eurobangee chyba nigdy mi się nie znudzą. Wybawiłam się też na samochodzikach, czyli na autodromie, na łódeczkach i na aqua roller. Aqua roller to zabawa, podczas której wchodzi się do pompowanej kuli wodnej, która znajduje się na wodzie. Za pomocą ruchów rąk i nóg przemieszcza się w tej kuli po całym basenie.

Muszę przyznać, że nigdy nie spotkałam się wcześniej z taką atrakcją. A wiele podróżuję z mamusią i z tatusiem. Ta atrakcja była dla mnie nowością i mnie zachwyciła. Potem udaliśmy się na atrakcję nazwaną slider. To zjazd w pontonie z góry. I tu tez przyznam, że była to najdłuższa spośród znanych mi tras, którą pokonywałam w pontonie.

Wakacje z atrakcjami dla dzieci - Sabat Krajno

Slider

Po zabawie w lunaparku poszliśmy zwiedzić Park Miniatur. Bardzo mi się podobało, mimo że szło się pod górkę. Będąc w kilku innych parkach miniatur i mając porównanie, muszę przyznać, że ten jest największy i ma najwięcej budowli. Ba są nawet takie, których nigdzie indziej się nie znajdzie, np. wieże World Trade Center.

Spacer po Parku Miniatur z dziećmi

TWC Sabat Krajno

Moją ulubioną budowlą w tym parku miniatur jest zamek Kopciuszka na Florydzie i oczywiście Wieża Eiffla. Oprócz tych budowli, podziwiałam watykańską bazylikę z placem Świętego Piotra, most Rialto w Wenecji, krzywą wieżę w Pizzie, Biały Dom, Big Ben, Mur Chiński i wiele innych budowli.

Miniaturowe zabytki - Świętokrzyskie

Most Rialto w Wenecji Sabat Krajno

Po tych kilku dniach spędzonych w świętokrzyskim raju, wiem, że nigdy nie zapomnę tej wyprawy i że wszystkim polecam taką wycieczkę.

Ewelina Dworak

autorka zdjęć i tekstu przysłanego na Konkurs