Deszczowe wakacje w okolicach Szklarskiej Poręby

Deszczowy Dolny Śląsk

Wakacje to czas, na który czekamy cały rok. Bardzo często kończąc jeden urlop, już planujemy, gdzie pojedziemy na następny.

Tym razem wybór padł na Dolny Śląsk (rozważałam też Beskid Niski, jednak zostałam przegłosowana przez moich chłopaków). Naszą bazą wypadową została Szklarska Poręba, chcieliśmy się skupić na górach i zamkach. Już jesienią poprzedniego roku zaczęliśmy szukać noclegu, kompletować mapy, przewodniki i listę konkretnych miejsc, które koniecznie musimy odwiedzić. My - a właściwie ja, bo w naszej rodzinie mama jest od całej logistyki związanej z wyjazdami.

Niestety wielkiemu odliczaniu do wyjazdu towarzyszył niepokój, ponieważ trzecia dekada sierpnia zapowiadała się niezbyt letnio... Na nieszczęście prognozy w dużej mierze się sprawdziły. Na 10 dni pobytu aż przez 8 padało. Zdarzały się takie, że lało niemal non stop. W dodatku temperatury były bardzo jesienne, 12-15 stopni. Gdy mamy na pokładzie 4-latka i 10-miesięczną pannę, nie do końca obowiązuje zasada, że „nie ma złej pogody, są tylko nieodpowiednie ubrania”, zwłaszcza że starszak dzień przed wyjazdem dostał kataru, a mała w drugą noc pobytu gorączki (która na szczęście szybko minęła). Mimo, że łatwo nie było, staraliśmy się wykorzystać czas maksymalnie i zgromadzić z tego pobytu jak najwięcej pięknych wspomnień.

A oto, co mimo niesprzyjających warunków udało nam się zobaczyć.

Karkonoskie wodospady

Bardzo polecamy je każdemu, również rodzinom z dziećmi. Wodospad Szklarki, Wodospad Kamieńczyka i Wodospad Podgórnej to miejsca, do których dotarcie nie wymaga dużego wysiłku, a widoki są naprawdę niesamowite. Wszędzie nasz 4-latek doszedł na własnych nóżkach, natomiast malutka była w ergonomicznym nosidle (do Wodospadu Szklarki można dojechać wózkiem, ale to był tylko jeden z punktów naszej wycieczki, więc nie chcieliśmy być ograniczeni).

Wycieczka w okolice Szklarskiej Poręby - Wodospad Szklarki

Wodospad Szklarki

Wyprawa w góry z dziećmi

Wodospad Kamieńczyka

Dolny Śląsk z dziećmi - Wodospad Podgórnej

Wodospad Podgórnej

Zamek Chojnik

Do zamku doszliśmy szlakiem trudniejszym, a przy tym ciekawszym – przez Zbójeckie Skały, wracaliśmy brukowaną ścieżką. W ten sposób zaliczyliśmy umiarkowanie męczącą pętlę. Sam zamek ładny, pięknie położony, z bajecznymi widokami z wieży.

Na szlaku prowadzącym do Zamku Chojnik

Zbójeckie Skały

Warto zobaczyć w okolicy Szklarskiej Poręby - Zamek Chojnik

Zamek Chojnik

Z dziećmi w Zamku Chojnik

Wejście na wieżę

Deszczowy urlop z rodziną na Dolnym Śląsku

Widoki z wieży

Po powrocie na parking ruszyliśmy jeszcze do centrum Jeleniej Góry, gdzie pospacerowaliśmy po Starym Mieście i zjedliśmy pyszny obiad.

Spacerujemy po Jeleniej Górze

Jelenia Góra

Zamek Czocha

Niestety nie zwiedziliśmy zamkowych wnętrz, ponieważ czas oczekiwania przy dwójce maluchów był zbyt długi. Byliśmy w sali tortur – innej niż wszystkie, które widzieliśmy do tej pory - multimedialnej, i chyba jednak trochę zbyt strasznej dla 4-latka.

Zwiedzanie Zamku Czocha

Sala tortur

Sam zamek z zewnątrz jest piękny i robi wrażenie. Musimy koniecznie wrócić i zwiedzić wnętrze.

Atrakcje dla dzieci na Dolnym Śląsku - Zamek Czocha

Zamek Czocha

Podziwiamy Zamek Czocha

Zamek Chocha z zewnątrz

Zamek Świecie

Wracając z zamku Czocha, odwiedziliśmy to zdecydowanie mniej znane i niezbyt popularne miejsce. Po zamku oprowadza i opowiada o nim prywatna właścicielka, której rodzina od około 15 lat prowadzi prace na jego terenie. Miejsce niezwykle ciekawe i warte zobaczenia.

Wczasy z dziećmi w okolicy Szklarskiej Poręby

Rodzinnie na Dolnym Śląsku

Zwiedzanie Zamku Świecie

Chybotek i Złoty Widok

To dwa punkty, które z naszej kwatery mieliśmy praktycznie na wyciągnięcie ręki, dlatego byliśmy tam kilkukrotnie. Idealnie nadawały się na popołudniowo-wieczorne spacery, zwłaszcza, że były dni kiedy dopiero koło godziny 17-18 robiło się w miarę ładnie. Gdy dodać do tego drzemkę latorośli, nie pozostawało wiele czasu na wycieczkę.

Karkonosze - wycieczka na Chybotek

Chybotek

Szklarska Poręba - na szlaku na Złoty Widok

Złoty Widok

Stara Chata Walońska

Ciekawe atrakcje dla rodzin z dziećmi w Szklarskiej Porębie

To również miejsce, do którego szlak przebiegał niedaleko naszej bazy, dlatego jedno popołudnie poświęciliśmy na tę wycieczkę. Ścieżki prawie puste, widoki ładne, byliśmy na miejscu zbyt późno, żeby wejść do środka.

Deszczowe wczasy w Karkonoszach

Na szlaku

Aktywny wypoczynek w okolicy Szklarskiej Poręby

Trasa do Starej Chaty Walońskiej

W drodze powrotnej mieliśmy okazję ponownie zobaczyć Wodospad Szklarki i podziwiać, jak się zmienił po kilku dniach silnych opadów.

Wjazd kolejką na Stóg Izerski

Gondola wwożąca pod szczyt była dużą atrakcją, zwłaszcza dla starszaka. Impreza niezbyt tania, ale wszystkim nam się podobało. W schronisku na Stogu Izerskim była dobra pomidorówka, kawa, ciacho z jagodami. Później spacer na szczyt i powrót kolejką w dół.

Podziwiamy Widoki z gondoli

Gondola na Stóg Izerski

Stóg Izerski - warto zobaczyć z dziećmi

Stóg Izerski

Stóg Izerski z rodziną

Widoki ze Stogu Izerskiego

Świątynia Wang i Samotnia

W przeddzień wyjazdu ruszyliśmy do bardzo klimatycznego miejsca, jakim jest Samotnia. Prognozy były średnie i fakt – 20 minut przed schroniskiem złapała nas taka ulewa, że przeciwdeszczowe kurtki przemokły na wylot. Było jednak tak pięknie, że nawet nie mieliśmy siły denerwować się na te przeciwności losu. W dodatku w drodze powrotnej, zbliżając się do parkingu, spotkaliśmy łanię jelenia.

Świątynia Wang - wyprawa z dziećmi

Świątynia Wang

W Karkonoszach z rodziną - Samotnia

Samotnia

Nietypowe spotkanie na trasie

Łania jelenia

Zamek Księcia Henryka

Zamek Księcia Henryka – aktualnie jest rekonstruowany, można wejść na wieżę. Podobno za rok ma być otwarta część muzealna. Całkiem przyjemny spacer z ładnymi widokami.

Odwiedzamy dolnośląskie zamki

Mini zoo w Szklarskiej Porębie i Papugarnia w Karpaczu

Z atrakcji typowo „dzieciowych” odwiedziliśmy mini zoo w Szklarskiej Porębie i papugarnię przy wjeździe do Karpacza. Miejsca te nie skradły naszych serc, ale przy średniej pogodzie chcieliśmy uniknąć nudy, stąd szukaliśmy wszelkich możliwości. Chłopaki w jeden paskudny dzień pojechali też do Jeleniej Góry na salę zabaw i to był strzał w dziesiątkę, bo starszak się wyszalał, zamiast siedzieć na kwaterze i się nudzić.

Wycieczka z dziećmi do mini zoo w Szklarskiej Porębie

Mini zoo

Wizyta w Papugarni

Papugarnia

Co najlepsze, na pytanie, co najbardziej podobało się na wakacjach, Stanisław lat 4 odpowiedział, że... piłka! Obok miejsca noclegu mieliśmy spore ogólnodostępne boisko oraz placyk zabaw, co jak widać okazało się dla młodzieży największą atrakcją smile.

Atrakcje dla maluchów w Szklarskiej Porębie

Gra w piłkę nożną

Trzeba przyznać, że nawet przy niesprzyjającej aurze Dolny Śląsk oferuje wiele możliwości spędzenia czasu. Na pewno, mając na pokładzie starsze dzieci, można by bardziej poszaleć. Mam tutaj na myśli choćby muzea czy znajdujące się w okolicy kopalnie udostępnione dla zwiedzających. Mamy nadzieję, że kiedyś znowu odwiedzimy Szklarską Porębę i w towarzystwie słoneczka wrócimy do już znanych nam miejsc, a także odkryjemy wiele nowych. Rejon ten zdecydowanie nas zaczarował.