Gra Kolejowy Szlak - nasza recenzja

Dodano: 2022-07-18 godz. 10:53

Kolejowy Szlak: Płomienna Czerwień

Wydawca: FoxGames Autor: H. Hach & L. Silva

Budowanie sieci komunikacyjnej nie jest proste. Trzeba połączyć ze sobą linie kolejowe i autostrady tak żeby pasażerowie mogli dotrzeć do jak największej liczby miejsc, a tory i autostrady nie urywały się nagle w środku niczego. Samo w sobie jest to wyzwaniem, a tu jeszcze wokół spadają meteory, wybuchają wulkany i rozlewają się jeziora lawy.

Kolejowy Szlak: Płomienna Czerwień, to gra z gatunku roll&write wydawnictwa Foxgames, usiłująca eksploatować niegdysiejszą modę na gry o pociągach i budowaniu tras. Czy z powodzeniem? Powiem szczerze, że podchodziłem do niej bez entuzjazmu. Nie mam niby nic przeciw wymienionym powyżej elementom składowym tej gry, ale nie lubię gier, w których nie ma interakcji między graczami, a jedynym celem jest zbieranie punktów za dość abstrakcyjne działania. Czy Kolejowy Szlak zdołał mnie do siebie przekonać? Czytajcie, a się dowiecie.

Planszówka dla rodzin z dziećmi - Kolejowy Szlak
Kolejowy Szlak - recenzja gry planszowej

 

Mechanika

Kolejowy Szlak: Płomienna Czerwień jest typową grą roll&write – tak więc rzucamy kostkami, a potem rysujemy linie kolejowe i drogi na arkuszu gracza. Kostki są cztery, a na ich ściankach przedstawiono tory kolejowe i drogi w różnych konfiguracjach. Na początku tury jeden z graczy rzuca wszystkimi kostkami, a następnie wszyscy rysują wylosowane trasy na swoich arkuszach. Głównym celem jest stworzenie sieci łączącej jak najwięcej zaznaczonych punktów końcowych na krawędzi planszy, aczkolwiek dostaje się też punkty za zajmowanie środkowych pól planszy i za najdłuższą trasę danego rodzaju. Są też punkty karne za niedokończone trasy. Linie kolejowe i drogi można łączyć za pomocą stacji kolejowych. Poza tym każdy gracz ma do dyspozycji sześć specjalnych skrzyżowań, z których może skorzystać raz na turę i grę. I to w zasadzie tyle: przez siedem rund rzucamy kostkami i rysujemy na swojej planszy, a potem liczymy punkty. Nie powiem, samo projektowanie tras jest nawet satysfakcjonujące, ale razi całkowity brak interakcji z innymi graczami.

Tytułową płomienną czerwień reprezentują dwa dodatki do gry, każdy złożony z dwóch kostek. Pierwszy dodaje do gry jeziora lawy, rozlewające się początkowo z centralnie położonego wulkanu. W każdej turze trzeba wykorzystać jedną (lub obie) z dwóch kości z dodatku. Na niektórych ściankach oprócz lawy są też linie kolejowe czy drogi, więc można je wykorzystać do powiększania sieci. Lawa w określonych okolicznościach może też niszczyć już narysowane trasy. Za zamknięte jeziora można nawet dostać punkty, ale zamknięcie nawet jednego jeziora w 6 rund jest bardzo trudne. Głównie to dodatek ten utrudnia sensowne planowanie tras nie dając nic w zamian. Grając z nim przez większość czasu nie miałem za bardzo pomysłu co mam robić i satysfakcja z projektowania tras była dużo mniejsza. 

Zdecydowanie lepiej wypada meteoryt, który wprowadza losowy element destrukcji. W każdej turze na jedno z pól na planszy spada meteoryt, niszczący trasę na tym polu. Można jednak potem zbudować nowe trasy na kraterach, a kończące się na nich trasy dają punkty, dzięki czemu kratery nie są aż tak uciążliwe jak lawa. Do tego meteoryt na ogół spada gdzie spada i gracz musi co najwyżej radzić sobie z konsekwencjami, zamiast wymyślać jak dołączyć bezużyteczny obszar lawy do swojego projektu.

Gra roll&write - Kolejowy Szlak

 

Wykonanie

Kolejowy Szlak niewątpliwie wyróżnia znakomite wykonanie. Zamiast jednorazowych arkuszy zastosowano tu kartonowe plansze, po których rysujemy zmazywalnymi flamastrami. Są bardzo dobrej jakości i opatrzono je piękną grafiką na rewersie. Mogą ją podziwiać inni gracze, gdyż ta część planszetki zasłania (przynajmniej częściowo) naszą planszę przed nimi. Sztywne planszetki ułatwiają też grę w plenerach, bo nie potrzeba podkładki żeby po nich pisać. Flamastry są dobrej jakości, choć nieco za krótkie, wyposażone w duże gąbeczki do zmazywania. Trochę jednak ciężko napisać nimi drobne cyferki i trzeba uważać żeby nie zmazać planszy kładąc na niej rękę, co może być problemem dla młodszych graczy. Kości są duże i czytelne, przyjemnie się nimi rzuca. Całość zapakowano w solidne, nie za duże pudełko z plastikową wypraską i zamykaną na magnes klapką. Nie da się tego wsadzić w kieszeń, tak jak niektórych opisywanych wcześniej gier z tego gatunku, ale pudełko jest na tyle małe żeby łatwo weszło do plecaka czy walizki i na tyle odporne żeby zniosło trudy podróży.

Elementy do gry Kolejowy Szlak

 

Głęboki Błękit

Kolejowy Szlak: Głęboki Błękit to alternatywna wersja tej samej gry, w niebieskim opakowaniu, wyposażone w dwa inne dwukostkowe dodatki. Jeden pozwala rysować rzeki, które stanowią poniekąd nowy typ trasy (są punkty za najdłuższą rzekę), ale nie łączą się z budowanymi sieciami komunikacyjnymi, więc są głównie przeszkadzajką, ograniczającą możliwość budowania dróg i kolei. Jeziora są jeszcze ciekawsze, bo dzięki portom mogą tworzyć punkty węzłowe dla sieci komunikacyjnej, w których łączy się wiele tras. Ogólnie ta wersja wydaje się być dużo ciekawsza niż Płomienna Czerwień, co być może tłumaczy dlaczego w tej chwili kosztuje ponad pięć razy więcej. Niestety podnosi to obecną cenę gry daleko powyżej jej wartości.

 

Informacje pudełkowe

Wiek: 8+ Ośmiolatek bez problemu opanuje podstawowe zasady gry. Jednak już dodatki, zwłaszcza lawa, wprowadzają dodatkowy poziom komplikacji, który dla dziecka może być frustrujący. Poza tym, ta gra to typowa łamigłówka, która nie daje młodszym graczom wielkich szans na wygraną z dorosłymi. Młodsze dzieci mogą mieć też problem manualny z rysowaniem po planszy bez zmazywania wcześniej narysowanych tras.

Czas gry: 30 min. Zależnie od tego jak długo gracze się namyślają, można skończyć nawet w piętnaście minut. Czas gry jest przy tym niezależny od liczby graczy, ponieważ wszyscy rysują swoje trasy jednocześnie.

Liczba graczy: 1-6 Mechanicznie nic nie ogranicza liczby graczy, bo każdy rysuje sobie sam na swojej planszy, ale tych plansz jest tylko sześć. Liczba graczy nie wpływa też w żaden sposób na doznania z gry. Można również grać w pojedynkę na tych samych zasadach, bo też i w grze wieloosobowej w zasadzie każdy gra sam. Odnosi się wręcz wrażenie, że to bardziej gra jednoosobowa. Tym bardziej szkoda, że nie ma jakiegoś konkretnego celu do osiągnięcia w trybie solo. Nie ma w instrukcji nawet tabelki, z której dowiedziałbym się czy moje 50 punktów to dobry wynik. Pozostaje bicie własnych rekordów.

Kolejowy Szlak - dobry sposób na nudę

 

Podsumowanie

Gra Kolejowy Szlak: Płomienna Czerwień jest znakomicie wydana, ale pod względem grywalności jest trudna do oceny. Z jednej strony podstawowy mechanizm – budowanie tras z fragmentów wskazanych na kościach – jest bardzo przyjemne, a nawet wciągające. Z drugiej strony, co to za gra, w której nie mamy żadnej interakcji z innymi graczami, poza porównaniem wyników. Jedynym powodem żeby siadać do gry z innymi jest to, że wszyscy korzystamy z tych samych wyników na kostkach. Podobnie jest z dodatkami. Meteor jest naprawdę fajny, urozmaica grę wprowadzając na planszę coś czego gracz nie kontroluje, ale daje też coś w zamian. Natomiast lawa jest głównie źródłem frustracji. Próbowałem też grać z obydwoma dodatkami na raz i da się, co może być opcją dla osób, którym wszystkie trzy tryby gry się znudzą. Jednak wrażenia są nadal te same: lawa frustruje, meteor bawi, a nawet pomaga, bo może niszczyć pola z lawą, a kratery można potem nadbudować.

W sumie nie mogę grze Kolejowy Szlak: Płomienna Czerwień wystawić jednoznacznej oceny. Jeżeli podobają wam się te założenia i nie przeszkadza brak interakcji z innymi graczami, to samo rysowanie tras jest tu bardzo przyjemne i przynajmniej jeden z dołączonych dodatków uatrakcyjnia grę. Od biedy można też dać grę dziecku do samodzielnego grania zamiast telefonu (a nuż chwyci). Jeżeli jednak szukacie tytułu do wspólnej zabawy, to lepiej wybrać grę dającą większe możliwości interakcji między uczestnikami.

Kości do gry Kolejowy Szlak

 

Zdjęcia z gry Szlak Kolejowy

Rozrywka dla całej rodziny
Gramy z dziećmi w Szlak Kolejowy
Gra planszowa dla dzieci - Kolejowy Szlak
Gra na rodzinny wieczór
Kolejowy Szlak - rozgrywka z dziećmi
Recenzja gry Kolejowy Szlak
Opinia o grze Kolejowy Szlak

 

Autor tekstu: Marcin Pędich
 
Autorka zdjęć: Agnieszka Dzięcioł-Pędich
 

O innych grach roll and write przeczytacie w artykule na naszym blogu.

Więcej opinii o grach planszowych dla dzieci znajdziecie na naszym blogu.

 

Przeczytałeś artykuł w portalu Dzieciochatki.pl - Miejsca Przyjazne Dzieciom

POLECANE NOCLEGI PRZYJAZNE DZIECIOM: 
>>KLIKNIJ TU<<



Więcej ciekawych artykułów o podróżowaniu z dziećmi po Polsce tutaj:

WAKACJE Z DZIEĆMI

 
CIEKAWE MIEJSCA NA WYPRAWY Z DZIEĆMI

 NIEZBĘDNIK PODRÓŻUJĄCEGO Z DZIECKIEM

Jeśli podoba Ci się nasz artykuł lub masz do niego uwagi, zostaw komentarz poniżej.

 

Chronione przez Copyscape


WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE

Portal DziecioChatki.pl


Podziel się ze znajomymi
Miejsca przyjazne dzieciom
Wyszukiwarka noclegów przyjaznych dzieciom
Gdzie chcesz spędzić wakacje z dzieckiem?
Dodaj komentarz
Administratorem Państwa danych osobowych zebranych w trakcie korespondencji z wykorzystaniem formularza kontaktowego jest CREONET Hanna Wróbel z siedzibą w Ostrowie Wielkopolskim, przy ul. Wysockiej 1, 63-400, e-mail: dzieciochatki@op.pl. Dane osobowe mogą być przetwarzane w celach: realizacji czynności przed zawarciem umowy lub realizacji umowy, przedstawienia oferty handlowej, odpowiedzi na Państwa pytania – w zależności od treści Państwa wiadomości. Podstawą przetwarzania danych osobowych jest artykuł 6 ust. 1 lit. b Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych (RODO), tj. realizacja umowy lub podjęcie czynności przed zawarciem umowy, artykuł 6 ust. 1 lit. a RODO, tj. Państwa zgoda, artykuł 6 ust. 1 lit. f, tj. prawnie uzasadniony interes administratora – chęć odpowiedzi na Państwa pytania i wątpliwości. Dane osobowe będą przetwarzane przez okres niezbędny do realizacji celu przetwarzania, tj. do zawarcia umowy, przedstawienia oferty handlowej, udzielenia odpowiedzi na Państwa pytania lub wątpliwości i mogą być przechowywane do upływu okresu realizacji umowy i przedawnienia roszczeń z umowy. Osoba, której dane osobowe są przetwarzane ma prawo dostępu do danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych osobowych, z zastrzeżeniem, że prawo do przenoszenia danych osobowych dotyczy wyłącznie danych przetwarzanych w sposób wyłącznie zautomatyzowany. Osoba, której dane osobowe są przetwarzane na podstawie zgody, ma prawo do jej odwołania w każdym czasie, bez uszczerbku dla przetwarzania danych osobowych przed odwołaniem zgody. Osoba, której dane osobowe są przetwarzane ma prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak brak ich podania spowoduje niemożność realizacji umowy, podjęcia czynności przed zawarciem umowy, przedstawienia oferty handlowej, odpowiedzi na pytania lub wątpliwości.